We are all dreamers wanting to be completely out of touch with reality

Aku , Kau Dan Mereka Part 2

Assalamualaikum .
Pembaca sekalian sihat ? Alhamdulillah , penulis di sini sihat jugak . Pembaca sekalian tak rindukan entry dan juga penulis di sini ? Apa ? Tak rindu ? Okay , penulisan penulis setakat di sini sahaja . Bye .




*kena baling penyapu* Okay okay , aku gurau aku gurau . So , today aku nak sambung cerita rekaan aku yang haritu aku jadikan ia sebuah entry dalam blog ni . Korang faham tak apa aku tulis tu ? Aku rasa macam tak kena ja ayat aku . Okay whatever . Aku tengok cerita tu macam takda respon pun . Hmm , sah cerita aku tak menarik lahtu . Ni yang cedih ni :'( huwaaaaaaaaaaaaaaaaa . Tapi tapi , itu semua takkan membuatkan aku patah semangat dan berhenti untuk menulis sambungan cerita itu . Aku akan tulis sampai cerita itu habis . Bukan senang nak mereka cerita yang panjang . Di bawah sana , tertera sambungan cerita aku . Diharap semuanya sudi meminjamkan mata dan hati apabila membaca cerita itu yer ? Pweaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ;) Ohh Ohh , bagi yang belum baca part 1 , sini ado Aku , Kau Dan Mereka .





Malam itu, selepas Fiqa menunaikan solat Isyak, telefon bimbitnya berwarna merah jambu itu bergetar menandakan ada message baru masuk. Fiqa membiarkannya dahulu kerana dia ingin menyidai sejadah dan telekungnya. Awalnya dia mesej aku. Selalunya pukul 10 baru dia nak mesej. Mimpi apa pulak pakcik sorang ni? Bisik hati kecil Fiqa. Fiqa mengambil telefon bimbitnya lalu melihat siapa yang menghantar pesanan kepadanya. Tertera di skrin telefonnya ‘Nana’. Ohh Nana yang mesej aku.

Hai awek. Buat pe? Study ke? Ke tengah text dengan si dia? Haha

Fiqa tersenyum membaca message Nana. Ini mesti kes tengah bosan. Nana Nana. Fiqa menekan punat reply.

Yo scandal. Baru lepas solat. Kau dah kenapa tetiba text aku? Kau bosan ehh?

Selesai menaip, Fiqa menekan punat send pula. Usai membalas pesanan Nana, Fiqa menuju ke meja belajarnya kerana ingin menyiapkan kerja yang diberikan oleh gurunya. Seketika itu, telefonnya bergetar.

Haha saja. Weyy, tak study ke? If tak study, online ahh makcik! Hehe

Fiqa membalas.

Aku otw nak buat kerja yang cikgu bagi tadi. Only buat untuk yang cikgu nak mintak esok ja. Lepas habis benda ni, aku akan online ler. Kau tak buat ke?

Ini mesti Nana dah terlupa. Fiqa menyambung kerjanya. Titt titt.

Rajinnya kau. Hmm, aku rilek dahulu. Nanti aku buat. Weyy minah, hang tak rasa ka hang lupa something? Hang dok buat leceh apa? 

Lajunya Nana balas message aku. Gertus Fiqa. Fiqa tergelak apabila membaca message utara Nana itu. Nana mula dah bahasa kampung nenek dia.

Haha, pala hotak hiangg. Lupa? Lupa apa? Aku buat janji apa dengan siapa dan di mana?

Fiqa menggaru kepalanya. Fiqa cuba mengingati apa yang dah dia terlupakan. Bermula pada dia bangun pagi hari ini sehingga malam ini. Lupa apa ya? Hmm. Haa! Ya Allah, aku terlupa nak cerita benda yang telah membuatkan aku senyum manis sangat pagi tadi. Fiqa menepuk dahinya.

Tobat hang lupa! Ish, pagi tadi tu kau senyum manis macam dah terlebih gula tu kenapa? Penyakit apa yang singgah pi kat kau? Ke pasal budak tu? Cerita cepat!!!

Fiqa tersengih sendirian di situ. Fiqa benar-benar terlupa untuk menceritakan apa yang dah terjadi terhadapnya pagi tadi kepada kawan-kawannya. Selepas mereka pulang dari koperasi, dia terus terlupa kerana asyik mengenakan Damia. Fiqa segera menceritakan segalanya kepada Nana dan dia menyuruh Nana forward message Fiqa itu kepada kawan-kawannya yang lain.

Agak dah benda yang buat kau tersenyum mesti melibatkan budak kesayangan kau tu. Tak text dengan dia ke? Kang rindu pulak nanti. Alololo. Try text dia.

Aku message dia dulu? Takkan. Fiqa menggelengkan kepalanya. Di saat Fiqa ingin membalas pesanan Nana, tiba-tiba telefonnya bergetar sekali lagi menandakan message baru masuk. Aik? Siapa pulak? Takkan Nana pulak. Fiqa memutuskan untuk melihat siapa yang menghantar pesanan kepadanya. Fiqa tersenyum. Panjang umur dia. Kemudian Fiqa membuka semula message Nana dan membalasnya.

Apa kau merepek? Tak perlu susah susah aku nak text dia dulu. Dia dah text aku cik oiii! Panjang umur dia. Haha dah pergi main jauh-jauh. DND :P

Selepas membalas message Nana, Fiqa membuka pula message lelaki yang telah menghantar pesanan kepadanya sebentar tadi. Fiqa membalas pula message lelaki itu.

Yela. Macam ni kawan en. See, aku yang mendoakan semua tu. Haha, nanti kirim salam dekat dia tau. Aumm aumm :*

Fiqa membiarkan saja message Nana tanpa balasan. Sekarang, Fiqa menumpukan perhatiannya kepada jejaka yang telah menghantar pesanan kepadanya sebentar tadi. Mujur kerja sekolahnya sudah selesai. Sekejap Fiqa tersenyum, sekejap dia ketawa. Alahai, bahagianya dia.




“Geng, esok korang pergi sekolah tak? Esok ada ape tah?” Soal anak muda itu kepada kawan-kawannya sambil membetulkan rambutnya yang kusut itu.

“Pergilah. Nak mati dengan bapak aku sesaja ja taknak pergi sekolah. Asal kau tanya? Ni mesti nak ponteng kan,” jawab salah seorang daripada kumpulan tersebut.

“Aku malas lah nak pergi esok. Lagipun, esok kan tak belajar. Cikgu-cikgu busy dengan persiapan untuk apa benda tah. Kau, Syafiq, pergi tak esok?” anak muda itu menanya rakannya sambil mencuit bahu Syafiq yang ketika itu sedang sibuk dengan telefonnya. Tiada respon daripada Syafiq. Semua anak muda itu memerhati Syafiq.

“Weyy Syafiq! Haikal tanya kau tu. Amboi, kemain dia mesej tak ingat orang sekeliling dah,” sergah rakannya. Dia menampar paha Syafiq. Syafiq kelihatan terkejut dan mukanya menunjukkan dia tidak tahu apa-apa.

“Kau dah kenapa, Danial? Sakit kau tahu. Aduh,” Syafiq mengaduh kesakitan.

“Ape kau? Tu haa, Haikal tanya kau. Esok kau pergi tak sekolah? Mesej je kerja kau,” Danial membalas kata Syafiq.

“Esok? Aku pi kot. Dok rumah pun aku taktau nak buat apa nanti. At least kat sekolah ada kengkawan yang boleh dibuat geng. Macam korang. Hehe,” Syafiq menjawab sambil jarinya lincah menekan keypad pada telefon bimbitnya itu.

“Mengada ahh kau. Poyo je. Hmm, aku pergi jugak la esok. Dah cikgu tengah busy, boleh ajak Hani date nanti,” Haikal memberikan kata putus. Itu saja kerja Haikal apabila cikgu semua sedang sibuk. Dating saja dia tahu. Sekolah tidak mahu datang, tapi bila dah datang, benda lain yang dia buat. Kawan-kawannya juga sudah masak benar dengan perangai Haikal itu.

“Aku jugak kena cover kau nanti. Memang tau sangat,” rakan Haikal, Rafiq menyampuk. Rafiq juga tahu. Esok pasti dia kena menemani Haikal untuk ‘melancarkan’ date Haikal itu. Apabila disuruh untuk pergi seorang diri, katanya malu dan tidak biasa. Ewahh ewahh, date dekat luar sekolah tanpa orang teman boleh pulak. Pelik Haikal ini.

“Memang kau la! Takkan kitorang pulak. Hahahahahahahahahahaha!” kawan-kawannya menjawab bagi pihak Haikal. Mereka ketawa riang. Mereka awal-awal lagi sudah mengangkat tangan untuk tidak melakukan ‘kerja’ terbabit. Nanti tak pasal-pasal mereka juga yang terkena kalau kantoi dengan cikgu-cikgu. Lagipun, Rafiq memang pandai cover line. Itu sebablah dia terpilih walaupun pada permulaanya dia menolak. Rafiq mengeluh. Date pandai, nak cover tak pandai. Hati Rafiq berbicara.

“Ingat SPM kawan-kawanku. Jom balik. Dah lewat,” ajak Syafiq setelah dia menyedari hari telah lewat. Itupun selepas si dia yang menegurnya tentang itu.

“Cakap orang, dia pun samalah. Tersenyum-senyum lagi. Kau tu orang rumah siap remind lagi. Hahaha, untung lah kan,” Haikal memulang paku pakisnya semula. Kawan-kawannya yang lain juga membenarkan kata-kata Haikal tadi.

“A’ah, orang rumah en, orang rumah tu ialah mak and abah aku. Diorang tu orang rumah aku la. Nak perli aku jugak. Jom guys, kita pulang sekarang yuk,” Syafiq sudahpun menghidupkan enjin motornya. Dia menekan minyak supaya motornya mengeluarkan bunyi enjin yang membingitkan. Kemudian dia ketawa. Kawan-kawannya jugak mengikuti Syafiq. Perlakuan itu hanya membuatkan pencemaran bunyi berlaku. Itulah anak-anak muda sekarang. Mujurlah masing-masing mempunyai lesen. Setelah puas menekan pedal minyak itu, mereka memulakan perjalanan mereka untuk pulang ke rumah masing-masing. Ada yang sehaluan, ada yang tidak.




Cuaca pada petang itu sungguh panas. Suasana disitu juga agak lengang kerana kepulangan murid-murid yang lain. Kelas-kelas peperiksaan seperti kelas tingkatan 3 dan tingkatan 5 mempunyai kelas sambungan selepas waktu pembelajaran di sekolah berakhir. Ada pelajar yang berada di kantin, di kelas, di surau mahupun di perpustakaan terlebih dahulu sebelum kelas bermula. Bagi pelajar yang tinggal di asrama, pastilah mereka menghabiskan waktu tersebut dengan berada di dewan makan atau bilik masing-masing. Pelajar tingkatan 3 mungkin agak tertekan dan keletihan kerana mereka perlu bertindak cergas dan cepat menelaah pelajaran memandangkan Penilaian Menengah Rendah (PMR) semakin hampir iaitu sebulan sahaja lagi. Namun, gelak ketawa itu masih bergema juga dalam kalangan pelajar tingkatan 3 seolah-olah peperiksaan itu masih lama lagi. Begitu juga dengan 6 gadis itu. Masa rehat mereka diisi dengan bersembang benda-benda yang tidak berkaitan dengan pelajaran. Sesekali terdengar suara ketawa mereka. Mesra sungguh hubungan antara 6 sahabat ini.

“Aku tak sabar nak habiskan PMR ni. Ergh, aku dah malas la asyik balik lewat ja setiap hari. Penat,” keluh Eqin setelah dia dan kawan-kawannya diam seketika selepas puas bergelak.

“Rilek ahh. Sebulan je lagi. Lepasni merdeka dah kita!” Hanim memberi kata semangat sambil menepuk-nepuk bahu Eqin.

“Kau malas balik lewat sebab kau nak online. Kau penat sebab balik dari sekolah kau tak tidur ke apa ke, kau mandi kau terus online. Tak gitu?” kata Nana sebegitu kerana itu memang kebenarannya. Eqin tersipu malu ketika Nana berkata begitu. Dia hanya menghadiahkan jelingan untuk Nana. Nana terus tergelak kecil.

“Aku pun penat jugak. Ehh, sekarang pukul berapa? Kelas start pukul berapa? Mana Fiqa dengan Liyana ni? Lama benor ahh pergi tandas,” Damia menyampuk sambil tangannya meraba-raba ke dalam poketnya untuk mengambil jam tangannya sementara anak matanya mencari-cari kelibat Fiqa dan Liyana.

“Baru pukul 2.30. Kelas start pukul 3. Entah diorang ni, buat ape dekat tandas yang lama sangat,” beritahu Nana. Dia juga mencari-cari kelibat Fiqa dan Liyana. Pergi tandas ke pergi buat benda lain? Getus hati Nana.

Mereka terdiam sebentar. Di saat mereka sedang tercari-cari kelibat Fiqa dan Liyana, dari jauh kelihatan Fiqa dan Liyana sedang berjalan ke arah mereka. Cara berjalan mereka sungguh laju seperti baru lepas terserempak dengan benda yang tak sepatutnya. Tetapi, hairannya muka Fiqa dan Liyana kelihatan seperti muka tidak sabar kerana masing-masing tersenyum ketika berjalan ke arah mereka. Senyuman yang mempunyai makna. Apa ya?

“Damia! Damia! Hahaha, news untuk kau ni. Cepat buat muka comel. Cepat!” Sampai sahaja Fiqa di situ, dia segera menjerit nama Damia dan menyuruh Damia melakukan perkara itu. Fiqa juga ketawa disambut pula dengan ketawa Liyana.


Apa yang membuatkan Fiqa dan Liyana begitu teruja dan tidak sabar-sabar untuk memberitahu kepada Damia? Semuanya akan bersambung di lain hari................. *tak rasa pendek ke part 2 punya cerita ni?*

3 comments:

  1. woah!!
    hebad2 hasil penulisan awak nieh..
    gorjes..
    thumb up..

    keep on writing!


    http://nurainishahroni.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Drop your messages here.

All Right Reserved By SYZASYZWNA