We are all dreamers wanting to be completely out of touch with reality

Aku , Kau Dan Mereka Part 4

Assalamualaikum .

Sedang aku meng-update cerita ni , ketahuilah bahawa Perlis sedang hujan . Ya hujan . Line tak berapa nak okay sangat . Agak mencabar kesabaran aku . Tapi demi pembaca , aku tetap nak update cerita ni untuk korang baca . Yelakan , cerita rekaan aku tu berhenti dekat Part 3 baru . Sedih gila . Hmm , idea takda nak buat sambungan macam mana lagi . Past is past . Now , tak payah cakap banyak , kuncikan mulut korang dan pergi bawah sana baca sambungan cerita rekaan aku ni . Bagi yang masih taktau apa-apa , sila godek balik entry aku yang lepas . Nanti akan bertemu . 





Petang itu,  pelajar tingkatan 3 dan tingkatan 5 dikehendaki pulang lewat kerana mereka perlu menghadiri ceramah yang berkaitan dengan peperiksaan yang bakal diduduki oleh mereka anjuran pihak sekolah. Perkara itu sudah diketahui mereka pada hari sebelumnya. Tetapi, kelihatan beberapa pelajar mengeluh kerana perlu pulang lewat juga walaupun kelas tambahan dibatalkan. Mengapa tidak pulang terus sahaja? Perlukah mendengar ceramah ini? Kenapa tidak dilakukan semasa pembelajaran sesi pagi atau sesi selepas rehat saja? Petang-petang begini memang membuatkan pelajar-pelajar tingkatan 3 dan tingkatan 5 berasa begitu malas. Tambahan pula, kepenatan belajar di dalam kelas masih berbekas lagi. Dewan sekolah itu dipenuhi dengan kehadiran mereka semua setelah menghabiskan masa rehat. Tidak begitu sesak kerana hanya melibatkan dua tingkatan sahaja. Pelajar perempun dikehendaki duduk di sebelah kiri dewan manakala pelajar lelaki duduk di sebelah kanan dewan. Bagi pelajar yang ingin cemerlang, mereka pasti ingin berada di barisan hadapan. Sementara menunggu kehadiran penceramah, dewan itu mula dihiasi dengan suara-suara pelajar di situ. Sudah disuruh diam, tetapi sebentar sahaja diamnya itu, selepas itu berbunyi kembali. 

"Walawei! Barisan depan dah full. Fuhh, taklah banyak sangat orang," 

"Biarlah. Kau nak duduk depan ke?" Soal Liyana kepada Hanim sambil mengibas-ngibaskan tudungnya. 

"Aku nak duduk depan? Haha, tunggu kena paksa baru aku nak," Hanim menuding jari ke arahnya kemudian dia tergelak kecil. Dia nak duduk di hadapan? Minta maaflah, Hanim bukan seorang yang suka duduk di hadapan walaupun diminta orang. Biarlah ceramah itu seronok atau tidak, tempat dia tetap belakang juga. Selagi dia masih mampu mendengar dan melihat penceramah itu dari belakang, selagi itu dia akan terus duduk di situ.

"Bagus. Tempat biasa ahh wehh. Bawah kipas. Panas dan penat berjalan ni," rungut Liyana sambil matanya mencari-cari tempat duduk yang sesuai untuk diduduki oleh dia dan kawan-kawannya yang tersayang itu. Hanim juga turut mencari.

"Okay, jom! Aku jumpa dah. Cepat!" tangan Hanim terus direntap Liyana tanpa memberi sebarang isyarat. Terkejut Hanim dibuatnya. Liyana memang begitu. Bukannya mahu beritahu dulu dimana tempatnya, terus direntap tangan tanpa memberi apa-apa isyarat. 

Setelah mendapati tempat duduk mereka, Hanim dan Liyana terus meletakkan beg sekolah mereka lalu melabuhkan punggung mereka di atas lantai dewan itu. Liyana masih mengibas-ngibaskan tudungnya akibat peluh yang melekit di lehernya. Mujur tempat itu tidak dihuni oleh sesiapa lagi. Hanim pula sedang menjamah makanan ringan yang dibelinya di koperasi semasa rehat tadi. Liyana mahupun Hanim, masing-masing diam melayan perasaan sendiri sambil memerhatikan gelagat pelajar-pelajar di sekeliling mereka. Mungkin sudah habis modal untuk bercakap. Liyana yang tadi sedang mengibas-ngibaskan tudungnya, mengalihkan tangannya ke arah begnya lalu dibuka zip begnya itu dan mengeluarkan sebuah buku nota kecil berwarna oren. Apabila sedang bosan, begitulah kerja Liyana. Menulis apa yang ada di dalam benak fikirannya. Sesekali dipandangnya Hanim yang sedang bercakap dengan rakan sekelas mereka. Sedang leka dia menulis sesuatu,

"Hai Liyana. Sorang saja?" tegur satu suara yang cukup dikenalinya. Liyana berpaling ke arah kanannya. Oh, Izzat rupanya. Haziq pun ada. Mana yang lain? Liyana menghadiahkan senyuman kepada Izzat dan Haziq lalu menggelengkan kepalanya sambil jarinya menunjuk ke arah Hanim.

"Berdua ja? Mana yang lain? Takkan fly pulak kot," Izzat menegur lagi. 

"Taklah. Berenam. Tak nampak? Memang lah tak nampak sebab lagi empat tu invisible," Liyana menjawab sambil menjelingkan matanya ke arah Izzat. Tersengih Izzat dibuatnya. Haziq tanpa sesaat terus tergelak kecil. Tanya kawan-kawan aku pulak kat mana. Habis tu kawan-kawan dia yang lain mana? Fly jugak ke? Liyana menyoal di dalam hati. 

"Yela. Kami pun berdua jugak. Yang lain ada dekat kelas lagi. Terhegeh-hegeh. Diorang suruh abang Izz dengan Haziq jaga tempat duduk. Tak sangka duduk sebelah menyebelah je," beritahu Izzat tanpa diminta oleh sesiapapun. 

Liyana menghentikan 'kerjanya' itu. Liyana memandang ke arah Hanim. Ehh? Sejak bila Hanim sudah tercangak kat tepi aku. Hanim memandang Liyana. Raut wajah Hanim seolah-olah sedang bertanyakan sesuatu. Liyana hanya mengerutkan dahinya. Hanim merampas buku serta pen Liyana dan dia menulis 'Izzat tu dah kenapa? Peramah semacam. Haziq diam je tak cakap banyak macam dia.' Hanim menunjukkan tulisan itu kepada Liyana. Liyana hanya mengangkat bahu tanda tidak tahu.  Pelik. Sebelum ini, jarang sekali Izzat nak beramah mesra dengan mereka. Tunggu ditegur oleh mereka ataupun kawan-kawannya, baru Izzat menunjukkan kemesraan dia melayan mereka. Tetapi hari ini, kok bisanya jadi seperti ini? Semalam dia ni ada pergi mana-mana kuliah ke? Ustaz mana yang dah berjaya 'pulihkan' dia? Lagi satu, macam mana dia tahu apa yang sedang difikirkan aku? Belum aku menunjukkan tanda ingin bertanya, dia sudah memberikan jawapan. Tanpa disedari, Liyana memandang Izzat pelik.

"Hahaha. Wehh Yana, nak pandang orang pun cover la sikit. Ni nampak sangat pandangannya. Tajam giler," tegur Haziq sambil ketawa dan menepuk-nepuk bahu Izzat. Haziq tahu apa yang bermain di minda Liyana dan juga Hanim. Pasti tertanya-tanya akan perubahan sikap Izzat terhadap mereka. 

"Hah! Kau tahu takpe. Izzat kah itu? Biar betul?" Hanim mencelah dahulu sebelum Liyana sempat berkata. Hanim sengaja menggosok-gosok matanya. Ketika itu, kawan-kawannya yang lain sudah berada dengan Liyana dan Hanim. Eqin yang duduk di hadapan Liyana sedang bertanyakan sesuatu kepada Hanim setelah Liyana tidak menjawab soalannya sebentar tadi.

"Bangang ahh kau, Izz! Wehh, semalam abang Izz ada pergi mana-mana kuliah tak? Asal transform jadi macam ni? Abang Haziq hoiiii, seriuslah ni abang Izz versi terbaru? Meh sini Yana nak tampar muka korang berdua," tanya Liyana sambil jarinya menyuruh-nyuruh mereka mendekatinya supaya Liyana boleh menampar muka kedua-duanya. Dia yang tak percaya, orang lain yang menjadi mangsa tangannya itu. Memang patut pun orang itu kena penamparnya. Kawan-kawan Liyana yang tidak mengetahui apa-apa sudah menunjukkan muka sardin. Kot yer pun, kongsilah dengan teman-temanmu ini, wahai cik Liyana. 

"Takde kuliah mana-mana pun. Izzat yang dulu tu hipokrit kalau Yana and korang semua nak tahu. Konon tak suka korang lah, padahal dalam diam-diam dah terwujud perasaan suka kat korang semua siap puji-puji lagi. Hahahaha, sekarang ni baru Izzat yang betul. Tak transform pun," muncul suara Asyraf ketika itu. Kelihatan Khairi dan Naim juga turut baru sampai bersama Asyraf lalu duduk memandangkan majlis sudah ingin bermula. Mereka sengaja datang lambat kerana malas bercampur dengan pelajar lain ketika majlis belum bermula. Duduk di kelas terasa aman. Tiba-tiba sahaja Izzat hari ini hendak turun ke dewan awal sikit. Kata-katanya sebelum meninggalkan mereka bersama Haziq, "Jodoh kita dengan diorang kuat. Kat mana-manapun pasti bertembung. Tunggu korang kat sana!" 

"Ehh! Ehh! Aku pun sama wehh. I mean, abang Naim pun sama jugak. Hehe. Terikut-ikut dengan ego Izzat. Tapi, aku still layan korang baik jugak kan?" jujur Naim tanpa dipinta. Terserlah kepuasan di wajah Naim setelah dia berkata sebegitu. Liyana dan Hanim tidak berkata apa-apa cuma sedikit tercengang dengan 'transformasi' Izzat dan Naim. 'Transformasi' Izzat lagi yang tidak disangka-sangka. Izzat dan kawan-kawannya ketawa melihat reaksi mereka. 

Kawan-kawan Liyana yang lain hanya mengangguk sedikit tanda mereka terima Izzat sekarang. Sementara Liyana, Hanim dan Eqin sibuk melayan Izzat dan kawan-kawannya, Fiqa mencuit lengan Damia membuatkan Damia berpaling ke arah Fiqa. Nana yang perasankan agedan tersebut turut melibatkan diri sama. Damia bertanya perlahan kepada Fiqa. Fiqa menjuihkan bibirnya ke depan. Nana yang sudah faham akan maksud itu terus tergelak. Damia faham akan gelak itu. Sudah tentu ingin mengusik dirinya. Kenapa masa aku sampai sini, dia jugak baru sampai sini? Cubalah dia datang lewat sikit, sudah tentu aku dah bersedia nak berhadapan dengan dia. Getus hati Damia. Damia menjegilkan matanya ke arah Fiqa dan Nana tanda amaran supaya jangan berkata apa-apa. Fiqa dan Nana sudah menunjukkan aura-aura ingin mengusiknya apabila ketawa mereka tersembur keluar sedikit. Damia geram lalu ditutupnya mulut Fiqa dan Nana supaya menahan gelak. Sedikit kelegaan untuknya kerana Liyana, Hanim dan Eqin seolah terlupa akan dirinya yang selalu menjadi bahan usikan mereka. Mungkin betul-betul terlupa. 

"Argghhhh," Perbuatan Damia membuatkan Nana terjerit kecil. Fiqa terus menampar paha Nana. Nana mengaduh kesakitan. Nana menampar balik paha Fiqa dan paha Damia juga turut menjadi mangsa tamparannya. Agedan tampar-menampar diselangi dengan ketawa mereka.

Tiba-tiba Fiqa berhenti ketawa dan bibirnya mula mengukir senyuman. Senyuman sinis. Fiqa menyuruh Damia mendekatinya sedikit. Damia yang sedang kebingungan terus melakukan seperti yang disuruh Fiqa. Fiqa menarik telinga Damia lalu membisikkan sesuatu kepada Damia. Mula-mula, raut wajah Damia kelihatan terkejut. Tetapi selepas itu, senyuman mula terukir di bibirnya sedikit. Damia sengaja berpaling ke arah senior mereka itu. Seperti dikhabarkan Fiqa kepadanya.................... Nahh, terkantoi sudah abang Asyraf oii. Pandang-pandang anak dara orang tanpa berkelip pun. Amboi, dia ni pandang orang ke berangan? Jauh sungguh pandangan itu. Walaupun Khairi sedikit melindungi Asyraf, tetapi masih kelihatan Asyraf memandang ke arah Damia. Hendak tergelak Damia dibuatnya. 

Alahai Asyraf, mana taknya aku terjatuh dekat kau. Muka kau tu. Wehh, berapa lama lagi nak pandang macam tu? Tak keruan ku dibuatnya. Hehe. Demam ke apa si Asyraf ini? Ingin menyuruh Eqin menegurnya, tetapi takut Eqin berfikir benda lain pulak. Entah-entah nanti disangkanya Damia yang memerhati segala tingkah laku Asyraf. Nana seolah memahami apa yang bermain di fikiran Damia memberitahu Eqin agar menyuruh Khairi menegur Asyraf yang sedang berangan jauh itu. Kawan-kawannya yang lain sibuk berborak antara satu sama lain bersama Liyana, Hanim dan Eqin, yang dia ini sibuk melayan perasaan. Berangankan siapa entah. Damia mungkin. Damia berpura-pura tidak tahu dan terus memandang ke hadapan kononnya sedang mendengar setiap apa yang diperkatakan oleh penceramah itu.

"Hoi Damia!" jerkah Khairi kepada Asyraf. Walaupun jerkahan dia itu tidak begitu kuat namun berjaya didengari Damia. Damia masih berpura-pura tidak dengar kerana dia tahu panggilan itu bukan untuk dirinya.

"Hah?! Damia?" jerkahan Khairi itu membuatkan Asyraf terkejut lalu tersasul dia menyebut nama Damia membuatkan Damia menoleh muka dia ke arah mereka. Asyraf perasaan yang Damia sedang menoleh ke arahnya dan dia membalas pandangan itu. 

Kawan-kawan Asyraf dan juga kawan-kawan Damia mentertawakan mereka berdua. Muka Damia mula bertukar kemerah-merahan. Sudah la si Asyraf tanpa segan silu melihatnya sebegitu seolah-olah tiada siapa disisi. Damia pula segera memalingkan mukanya semasa kawan-kawannya mula mentertawakan dia. Ketawa ingin mengusik dirinya. Kelihatan Asyraf hanya tersengih seperti kerang busuk sambil menggaru sedikit kepalanya. Mulanya tadi Asyraf cuma melihat Liyana, Hanim dan Eqin yang sibuk bersembang bersama Izzat, Haziq, Naim dan Khairi. Asyraf hanya menjadi pendengar sahaja. Tetapi, bila dia memandang Hanim, anak matanya terjatuh kepada seraut wajah yang duduk di belakang Hanim. Asyraf menjadi leka memandang wajah itu. Disebabkan kelekaan dia itu, Asyraf dan Damia menjadi bahan usikan kawan-kawan mereka. Sekali lagi, muka Damia pasti berubah warna. 

---------------------------------------------------------------------------------------------

Beberapa minggu lagi, pelajar-pelajar tingkatan 3 bakal menduduki peperiksaan penting iaitu Penilaian Menengah Rendah (PMR). Cikgu-cikgu bertungkus lumus mengadakan pelbagai kelas bagi memantapkan lagi ilmu anak-anak murid mereka sebelum tiba waktunya. Semakin dekat PMR, semakin banyak tekanan yang dirasa. Awal-awal lagi mereka sudah diingatkan supaya menjaga kesihatan diri dan menangani apa jua tekanan supaya nanti tidak menjadi kekacauan di hari PMR. Selain daripada kelas yang dianjurkan oleh guru serta kerja yang telah dibagi oleh guru, mereka juga melakukan inisiatif sendiri dengan menghadiri mana-mana kelas tuisyen ataupun mengulangkaji sendiri di rumah tanpa mengharapkan dan menunggu menerima tugasan baru daripada guru. Mereka yang ingin berjaya, sudah pastilah akan berbuat sedemikian. Selain itu, jaga hubungan dengan pemilik alam ini. Kerana sibuk mengulangkaji, akhirnya terlupa untuk menunaikan sesuatu yang lebih penting lagi iaitu solat. Kalau berusaha kuat untuk berjaya, tetapi tidak pernah menjaga hubungan dengan Allah, mana mungkin kejayaan itu akan datang. Kalau betul pun, mungkin Allah ingin menguji kita.

Solat perlu jaga, akhlak terhadap ibu bapa dan guru-guru serta orang lain pun perlu jaga juga. Ketika ini, mereka ditegah sama sekali membuat perkara yang boleh mematahkan hati sesiapapun. Mereka dicadangkan agar membuat solat tambahan iaitu solat sunat seperti solah hajat, solat dhuha, solat tahajjud dan lain-lain lagi. Sebaik-baiknya ialah berdoa selalu. Doa itu senjata mukmin. Doa itu salah satu cara seorang insan meminta atau mengadu sesuatu kepada Allah. Allah suka jika hambaNya selalu berdoa kepadaNya. Kita perlu berusaha dan berdoa pada waktu yang sama. Jika berdoa sahaja, tetapi tidak berusaha, itu sombong namanya. Hanya mengharap sesuatu akan berlaku tanpa berusaha kuat. Allah pernah berkata Dia tidak akan mengubah nasib seseorang mukmin, melainkan seseorang mukmin itu berusaha mengubah nasibnya. Ayat itu sudah cukup menjelaskan bahawa kita perlu berusaha sebanyak mungkin untuk mendapatkan hasil yang memuaskan. Jika sudah berusaha dan berdoa, bertawakallah selepas itu. 

Bertawakal bukan bermaksud kita perlu berhenti daripada berusaha dan berdoa. Kita teruskan lagi amalan kita itu. Tawakal bermaksud kita berserah semuanya kepada Allah selepas kita sudah puas berusaha dan berdoa. Allah tahu hambaNya yang berusaha dan hambaNya yang tidak berusaha. Sentiasa berfikiran positif setiap apa yang dikehendakiNya. Bila-bila masa sahaja, Allah akan menguji hamba-hambaNya dengan pelbagi ujian dan dugaan. Jika hari ini, Allah memberikan kejayaan kepada kita, hendaklah kita mensyukuriNya. Janganlah bersikap riak dan alpa bahawa Allah yang telah memberikan kejayaan kepada kita. Tidak selamanya kita akan berada di atas. Jika hari ini, Allah memberikan kegagalan kepada kita, hendaklah kita berfikiran positif terhadap pemberian tersebut. Janganlah kita terasa rendah diri sehinggakan tidak mahu berusaha lagi selepas itu dan terus lupa hubungan dengan Allah. Teruskan berusaha lagi dan berdoa banyak-banyak. Mungkin Allah mempunyai perancangan yang lebih bagus untuk kita pada masa akan datang. Jika tidak di dunia, pasti di alam sana. Insya-Allah.

Seusai menunaikan solat Zohor, Fiqa keluar daripada biliknya. Agak lama juga dia bertafakur di atas sejadahnya. Fiqa ke meja makan untuk menikmati makanan tengahari. Pada tengahari itu terutamanya pada hujung minggu, Fiqa dan keluarganya jarang makan bersama. Namun, itu tidak menjadi masalah untuk Fiqa dan keluarganya. Fiqa membawa pinggannya yang sudah terisi denga nasi bersama lauk-pauk ke ruang tamu kerana dia ingin menonton televisyen sambil makan.

"Wehh, PMR kau bila?" soal abangnya, Syazwan yang tiba-tiba muncul di situ.

"Entah. Dalam tiga minggu lagi kot. Kenapa tanya?" soal Fiqa semula lalu menyuapkan mulutnya sedikit nasi.

"Ohh. Nanti sehari sebelum PMR, kau tolong remind aku, okay?" pinta Syazwan sambil jari-jemarinya sibuk menekan keypad handphone miliknya. Syazwan memandang Fiqa lalu tersenyum.

"Perlukah? Bukan kau yang nak PMR, adikmu yang tersayang ni haa yang bakal mendudukinya. Untuk apa nak suruh remind kau pulak?" soal Fiqa pelik. Memang betullah. Fiqa yang bakal mendudukinya, bukannya Syazwan. Kenapa Fiqa perlu mengingatkan dia pula? Atau mungkin..............

"Lembab!" Syazwan mengetuk kepala Fiqa. Fiqa terjerit kecil.

"Abangmu yang handsome lagi comel ni, nak suruh kau remind dia sebab nanti dia nak wish kat awek dia yang comel lagi disayang selalu tu haa. Ade faham?" Syazwan menjelaskan kepada Fiqa. Bukannya Fiqa tidak tahu yang hatinya sudah dimiliki seseorang. Dan seseorang itu bakal menduduki PMR juga nanti. Syazwan mengeluh.

"Ohh gue lupa, anak Encik Saifuddin dan Puan Siti Rohana sudah dimiliki oleh Nur Qaisara berbintikan apa aku taktau," Fiqa sengaja menaikkan sedikit volume suaranya apabila menyebut nama pujaan hati abangnya itu. Manalah tahu ibunya akan terdengar nanti. Fiqa tergelak di dalam hati.

"Kenapa tak masukkan nama aku sekali? Kan dah lengkap tu. Hehe," aura kegedikan Syazwan sudah muncul. Fiqa mencebikkan mulutnya. Dah la mengganggu aku makan. Nasiblah masih tinggal sikit untuk ditelan.

"Nak jugak? Eee, nama kau tak sedap, tapi takpa. Kau dengar ni. Wahai anak teruna kepada Encik Saifuddin dan Puan Siti Rohana yang diberi nama Syah Muhammad Syazwan, sudikah dikau memutuskan perhubungan dengan Nur Qaisara kerana adikmu ini tidak sanggup berakak iparkan orang yang sama umur dengannya," selepas berkata sebegitu, Fiqa tergelak lalu berlari ke dapur. Fiqa tahu Syazwan pasti bengang mendengar ayat sebegitu.

"Fiqa!!!" Syazwan menjerit memanggil namanya. Syazwan mengambil kusyen lalu dibaling ke arah Fiqa tetapi sempat dielak oleh Fiqa. 

Kedengaran suara Fiqa mengekek ketawa di dapur. Selepas mencuci pinggan yang digunanya sebentar tadi, Fiqa kembali ke ruang tamu rumahnya lalu dia mengusik abangnya dengan nama buah hati abangnya itu. Syazwan hanya memekakkan telinga kerana dia malas hendak melayan Fiqa. Makin dilayan makin menjadi. Mujur sahaja, hanya sekejap Fiqa mengusik Syazwan. Fiqa telah memasuk ke dalam biliknya. Entah apa yang dilakukannya. Disaat itu, ibu Syazwan, Puan Siti keluar daripada biliknya lalu ke sofa yang terletak di ruang tamu rumah mereka. 

"Yang tu siapa dia pulak? Kata yang pertama takkan ada penggantinya," Puan Siti mengujarkan soalan kepada Syazwan sambil matanya kusyhuk melihat cerita yang ditayang di dalam televisyen itu.

"Apa? Haa, betullah tu. Dia yang pertama. Mana ada orang lain. Orang yang samalah," berhati-hati Syazwan menuturkan jawapannya. Bukan apa, takut tersilap bagi fakta pula. Fiqa punya fasal lah ni.

Syazwan perlahan-lahan mencuba mengaturkan langkah ke biliknya. Syazwan tidak mahu berlama disitu kerana nanti apalagi soalan yang bakal disoal ibunya. Puan Siti akan terus menyoal selagi jawapan yang diberikan langsung tidak memuaskan. Mujurlah Puan Siti hanya seorang suri rumah sepenuh masa. Kalau Puan Siti seorang guru, nasiblah jika ada murid yang diajukan soalan oleh beliau. Syazwan melepaskan nafas lega kerana berjaya keluar daripada 'cengkaman' ibunya. Ketika melewati bilik Fiqa, langkahnya terhenti. Syazwan berasa ingin mengintai apa yang sedang dilakukan oleh adiknya itu. Perlahan-lahan Syazwan memulas tombol pintu lalu menolak pintu tersebut. Kelihatan Fiqa sedang mengulangkaji pelajaran atau mungkin sedang menyiapkan tugasan yang diberikan oleh gurunya. Memang benda itu yang patut dilakukan oleh Fiqa disaat-saat peperiksaan makin hampir. 

Tapi, itu apa yang sedang dipegang oleh Fiqa? Handphone, kan? Syazwan tersenyum sinis. Kalau dah namanya remaja, memang tak dapat berenggang dengan handphone. Tengah study pun masih sempat melayan orang tersayang di sana. Sedarlah wahai adikkku. Peperiksaanmu semakin menghampiri. Desis hati Syazwan. Syazwan tidak mahu mengganggu Fiqa. Biarkan saja dia begitu. Perlahan-lahan Syazwan menutup semula pintu bilik Fiqa. Syazwan berlalu ke biliknya. Sebenarnya, di luar pengetahuan Syazwan, Fiqa sudah mengagak bahawa ada orang sedang mengintai dia. Tidak lain tidak bukan, ini pasti kerja si Syazwan itu. Dah takda kerja lain apa selain mengintai aku? Fiqa meneruskan kerjanya sementara pesanan ringkasnya dibalas orang.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Di dalam bilik itu, Syafiq tersenyum sendirian sementara jari-jemarinya laju menekan keypad pada telefon bimbitnya itu. Sesekali dia ketawa. Orang sedang merasai bahagia bersama orang tersayang. Sesekali itu juga Syafiq terbayang wajah orang yang sentiasa bermain di fikirannya. Nurafikah Nadhirah. Gadis itu berjaya menawan hatinya buat kedua kali ketika hatinya sedang merasai kesakitan bersama seseorang. Ketika Syafiq memerlukan seseorang untuk meluahkan segala masalah yang dihadapinya, Syafiq terfikir akan gadis itu lantas mencari dia. Mujurlah, gadis itu masih ingin menjadi tempat luahan Syafiq. Gadis itu juga selalu memberi nasihat serta dorongan buat Syafiq. 

Dahulu, Syafiq pernah mempunyai hubungan istimewa bersama gadis itu. Tetapi, tidak bertahan lama kerana semuanya salah Syafiq. Syafiq sanggup meminta putus daripada gadis itu semata-mata kerana bekas teman wanita dia dulu hadir dengan tiba-tiba lalu mengharap agar cinta mereka diteruskan lagi. Kesian gadis itu. Dia langsung tidak bersalah walaupun layanan gadis itu terhadap Syafiq ketika itu memang kurang memuaskan berbanding dengan bekas teman wanita Syafiq itu. Syafiq tahu akan perasaan gadis itu kepadanya. Kini, gadis itu bukan seperti dahulu lagi. Gadis itu kelihatan lebih matang daripada usia sebenar dia. Gadis itu sangat memahami Syafiq. Sentiasa ada untuk Syafiq ketika Syafiq memerlukan kawan. Bijak mengambil hati Syafiq serta menceriakan hari-harinya. Gadis itu seorang yang kasar dari luarannya, tapi dalamannya Syafiq tahu pasti ada sifat kelembutan itu. 

Di saat Syafiq sedang kekusutan bersama dengan Dina iaitu kini sudah menjadi bekas teman wanitanya, hati Syafiq telah dicuri oleh gadis itu atau lebih mesra disapa dengan gelaran Fiqa. Syafiq ragu-ragu untuk meluahkan perasaanya terhadap Fiqa. Syafiq takut dia akan menyakiti hati gadis itu lagi. Syafiq ingin memilikinya. Namun, dia sudah ada yang punya. Akhirnya, Syafiq mengambil keputusan untuk memutuskan hubungannya bersama Dina. Syafiq tidak merasai bahagia ketika bersama Dina. Syafiq lebih bahagia jika Fiqa berada disisinya. Semasa Syafiq memberitahu Fiqa akan hal itu, Fiqa ternyata terkejut lantas menyalahkan dirinya sebagai punca keretakan hubungan Syafiq dengan Dina. Sudah beberapa kali Fiqa memohon maaf walaupun sudah diberitahu bahawa Fiqa bukan punca keretakan itu. 

Kalau dulu, Syafiq suka melentingkan suara jika Fiqa menegur kesalahannya atau memerli dirinya. Tapi sekarang, Syafiq cepat mengalah. Bukan kerana dia lemah. Syafiq ingin Fiqa berasa bahagia bila bersama dia. Syafiq tidak mahu hati Fiqa tersakiti kerana dia. Syafiq tersangat sayangkan Fiqa. Syafiq ingat lagi ketika dia ingin membuat pengakuan kepada Fiqa iaitu selepas seminggu dia tidak mempunyai apa-apa hubungan lagi dengan Dina. Lagi buat Syafiq bersemangat setelah mengetahui bahawa Fiqa suka tweet pasal dirinya di Twitter milik Fiqa. Hampir kesemua tweet yang dibuat oleh Fiqa telah dibaca oleh Syafiq. Syafiq tersenyum kegembiraan apabila membaca semua tweet itu.

"Err. Hello?" Perlahan-lahan Syafiq memulakan kata. Suara Syafiq juga agak terketar-ketar nadanya. 

"Aaa. Ya?" Suara orang disana juga kedengaran begitu berhati-hati. Mungkin sedang dalam kejutan kerana Syafiq membuat panggilan ini. Syafiq diam sejenak. Agak lama juga dia mendiamkan diri. Syafiq sedang berfikir sesuatu. Bunyi deheman daripada orang tersebut membuatkan Syafiq tersentak.

"Err, maaflah mengganggu Fiqa masa ni," Nada suara Syafiq kedengaran sama seperti tadi. Jangankan orang disana, dia disini pun sedang merasai kegigilan untuk bercakap. 

"Sokay. Aaa, tetiba call Fiqa kenapa? Kenapa tak mesej je?" Fiqa bercakap seperti biasa walaupun dia ketika itu sudah berasa seram sejuk. Terkejut. 

"Hehe. First time kan?" Soalan dibalas dengan soalan. Memang bagus sangat. Syafiq tersenyum. Perasaan berdebar-debarnya semakin kurang. Ketakutannya juga mulai hilang. Kini yang ada hanya perasaan gembira ketika mendengar suara si dia. 

"Ehh taklah. Beribu time dah. Huh!" ujar Fiqa. Ada ke patut dia tanya soalan sebegitu kepada Fiqa. Memanglah pertama kali. Soalan Fiqa pulak tidak dijawab. Syafiq ketawa malu sambil bermain-main rambutnya.

"Fiqa tak rasa apa-apa ke? Tak rasa takut? Terkejut? Nervous? Heart attack? Or selain daripada tu?" Banyak pula soalan yang diajukan oleh Syafiq. Syafiq ingin menyatakan hal yang sebenarnya, tetapi kata-kata itu bagaikan tersekat di kerongkongnya. 

"Are you out of your mind? Haruslah! Semua rasa ada tau! Dah bercampur-baur ni haa. Tunggu nak pengsan je. Please call ambulans. Ninonino," lancar sekali kata-kata Fiqa. Nampaknya, kejutan serta ketakutan yang dirasainya sebentar tadi mulai menghilang sedikit demi sedikit. Syafiq terus ketawa setelah Fiqa menghabiskan kata-katanya. Comel juga cara budak ni cakap. Sabarlah wahai hati.

"Jangan ahh sampai pengsan. Nanti Syaf rindu kang. Siapa nak teman Syaf pulak nanti kalau Fiqa pengsan and tetiba kena stay dekat wad?" manja sekali suara Syafiq. Syabas Syafiq! Anda telah berjaya membuat langkah pertama. Tunggu untuk langkah seterusnya pula. 

"Err, asal manja sangat ni? Syaf kan banyak member. Bukan setakat member, adik angkat dengan kakak angkat pun ada. Suruhlah diorang temankan Syaf," suara Fiqa kedengaran agak mengendur sedikit. Syafiq terdiam. Syafiq melepaskan nafasnya. Fiqa ni kan.

"Taknak diorang. Nak Fiqa temankan jugak. Fiqa sayang Syaf kan?" Syafiq masih tetap dengan nadanya yang manja. Terasa geli hati pula ketika mengatakan ayat-ayat itu. Pertama kali berkata melalui lah katakan.

"Aku cepuk jugak budak ni kang. Ish, fikir Fiqa ni lemah sangat ke? Teruk sangat lah sampai pengsan terus," Ambik kau. Manja sangat kan. Fiqa mendengus geram. Apalah sengkek sangat kepala hotak mamat ni? Tahulah pertama kali. Tapi tak payah la sampai jadi lembab macam tu sekali. Haishh.

"Hehe. Tak tak. Hmm, Fiqa tak jawab pun soalan Syaf. Fiqa sayangkan Syaf?" Syafiq mengajukan soalan cepumas buat Fiqa. Selama ini hanya berkata-kata dalam sms. Kali ini, Syafiq ingin mendengar daripada mulut Fiqa sendiri. 

"Ehh, banyak pulak kredit Syaf call Fiqa. Sebelum call ni, entah dah topup banyak-banyak apa? Haha," Fiqa sengaja berkata begitu. Ketawa Fiqa juga dibuat-buat. Kalau dalam sms atau chatting, Fiqa tidak malu untuk menyatakan begitu. Nak cakap macam ini? Ohh tidak, Fiqa tidak mampu.

"Lantaklah. Kredit Syaf, bukan kredit Fiqa. So now, answer my question," Syafiq malas hendak membuang masa. Dia tahu Fiqa sedang cuba untuk mengelak daripada menjawab soalan itu.

"Taknak. Soalan Fiqa masa mula mula kita cakap tadi tu, Syaf tak jawab pun. Tak aci lah Fiqa bagi jawapan untuk soalan Syaf. Tapi Syaf? Syaf tak bagi jawapan pun untuk soalan Fiqa ," Fiqa sedaya upaya mengelakkan diri. Lagipun, betullah kan? Soalan Fiqa sebentar tadi belum dijawab oleh Syafiq. 

"Aci dekat India. Don't worry. Nanti Syafiq bagitau juga. Cepatlah Fiqa. Berikan jawapan Fiqa yang sejujur-jujurnya," laju sahaja kata-kata Syafiq. Mungkin dia sudah tidak menahan kesabaran yang bersaraang dihatinya dek Fiqa yang cuba mengelakkan diri.

"Tapi tak.........." 

"Fiqa......." belum sempat Fiqa meneruskan katanya, Syafiq terlebih dahulu memotongnya. Mulut Fiqa terkunci. Ya Allah, lembutnya sapaan lelaki itu. Bikin hati aku goyah saja.

"Fiqa?" Syafiq memanggil Fiqa lagi. Mana Fiqa menghilang pula? Diam ja. Ini membuatkan Syafiq menggelabah apabila Fiqa tiba-tiba mendiamkan diri. Hanya kedengaran bunyi kipas sahaja. Agak lama juga Fiqa mendiamkan diri. 

"Sayang. Sayang sangat. Fiqa sayang Syaf macam dulu jugak. Tak pernah berubah even hati Fiqa pernah disakiti," akhirnya terkeluar juga ayat-ayat itu daripada mulut Fiqa. Fiqa menarik nafas lalu melepaskannya. Terasa ringan minda dan juga hatinya selepas berkata begitu. Pelik. Syafiq berasa ingin melonjak kegembiraan mendengar ayat-ayat itu walaupun pada akhir ayat itu agak kurang enak didengarinya.

"Serius? Thanks Fiqa! Thanks sayang. Syaf sayangkan Fiqa jugak. I love you more," mungkin kerana terlalu gembira mendengar kata-kata Fiqa sebentar tadi, Syafiq laju sahaja menuturkan kata-kata itu. Syafiq berasa sangat puas. Puas.

"Hah?! Did you said 'sayang'? Apa ni Syaf? Err, jangan main-mainkan Fiqa. Fiqa... Fiqa tak suka!" suara Fiqa kedengaran agak lantang sedikit. Mata Fiqa membulat semasa mendengar kata-kata Syafiq tadi. Syafiq tahu, Fiqa mesti sangat terkejut. 

"Fiqa, Syaf tak main-mainkan Fiqa. Syaf serius ni. Ini bukan lawak bodoh k? Percayalah Fiqa. I love you, sayang. I love you," Syafiq bersungguh-sungguh menyakinkan Fiqa. Sungguh, Syafiq tidak ada niat langsung nak mainkan perasaan Fiqa. 

"Kenapa panggil Fiqa 'sayang'?" Terketar-ketar Fiqa menanyakan soalan tersebut.

"Because I love you. Fiqa curi hati Syaf," selamba saja Syafiq berkata begitu.

"Hah?"

"Ini jawapan untuk soalan Fiqa. First, kenapa Syaf call Fiqa? Sebab Syaf ada penting nak bagitau Fiqa. Second, kenapa Syaf panggil Fiqa 'sayang'? Sebab Fiqa pencuri hati Syaf. Syaf sayangkan Fiqa. Sayang sangat. Itu baru sayang. Nanti ada panggilan lain lagi. Hehe," terang Syafiq satu persatu. Kesian pula dibiarkan Fiqa terus tertanya-tanya. Salah Syafiq juga. Suka sangat buat benda yang mengejutkan. Nasib tak mati kekerasan budak itu. 

"Syafiq!!!" Syafiq ketawa. Fiqa mendengus geram. "So, apa benda penting tu? Bagitau la cepat. Masa berjalan yer cik abang. Tiktoktiktok," Fiqa sudah tidak sabar mengetahui benda apa yang bakal mengejutkan dia lagi. Masak benar dengan perangai Syafiq yang suka kejutkan orang lain mengikut kegilaan dia.

"Jom couple?" Cuma dua patah perkataan sahaja. Sangat mudah disebut. 

"Couple?!" Menjerit Fiqa dibuatnya.

"Syaf, Fiqa taknak couple. Fiqa takut nak couple. Kita kawan macam biasalah. Sorry," jawapan itu benar-benar membuat Syafiq kecewa. Harapan dia agar Fiqa akan menerima. Rupanya tidak. Luka apa yang masih belum sembuh di hatinya itu? Syafiq diam seribu bahasa. Dia sudah kehilangan kata-kata. Sedih. Sudah pasti. Rasanya macam itulah perasaan Fiqa ketika Syafiq tinggalkan Fiqa begitu sahaja. Arghhh! Ini semua salah aku! Padan muka aku. Sekarang rasa apa yang dia rasa dulu. Syafiq berbicara di dalam hati. 

"Tapi, Fiqa taknak kawan biasa jugak. Fiqa nak kita berdua jadi teman tapi mesra. Senang cakap, kita berkawan but our style like we're couple. Special sikit. Boleh?" Fiqa mengajukan cadangan untuk Syafiq. Fiqa tahu, Syafiq mesti rasa kecewa pabila Fiqa menyatakan bahawa dia ingin berkawan macam biasa. Sengaja Fiqa berbuat begitu kerana ingin melihat reaksi Syafiq. Rasa ingin ketawa pun ada. Cadangan Fiqa masih belum mendapat apa-apa respons daripada Syafiq. Alahai, takkanlah kecewa sampai macam ni? Atau dia dah pengsan? Mohon dijauhkan. Fiqa pula yang berasa gelisah. Syafiq ni memang lah kan. Tiba-tiba Fiqa terfikir sesuatu. Fiqa tersenyum.

"Sayang, kenapa diam? Cakaplah sesuatu. Merajuk ke? Sayang, boleh ke tidak? If tak boleh, takpe lah. Hmm, sayang?" Fiqa berasa teruja ketika menyebut perkataan-perkataan itu. Tidak mengapa. Semuanya boleh untuk memujuk si Syafiq. 

"Fiqa panggil Syaf 'sayang'? Macam tu lah baru betul. Apapun takpa Fiqa. Janji sayang sentiasa bersama dengan Syaf. Itu yang penting," akhirnya bersuara juga Syafiq ini. Pandai betul Fiqa mengambil hati Syafiq. Tidak hairanlah Syafiq tertawan semula kepada Fiqa. Dah jodoh.

"Ek? Apesal terasa macam bunyi orang dah kahwin? Ayat macam dalam novel pulak," Fiqa ketawa.


Syafiq ketawa sendirian apabila mengingati semula kejadian itu. Terasa lawak pula apabila diingatkan semula. Yelakan, itu kali pertama mereka bercakap walaupun usia perkenalan mereka sudah mencapai 2 tahun 9 bulan. Kalau tak silap Syafiq, mengikut kiraan yang dibuat olehnya, Syafiq dan Fiqa baru 3 kali bercakap melalui telefon. Padahal, hubungan mereka yang sekarang ini sudah memasuki 7 bulan. Percaya atau tidak itulah hakikat yang sebenarnya. Itu lebih bagus daripada tak pernah langsung! Syafiq akui, Fiqa lain daripada perempuan yang pernah singgah dihatinya. Fiqa tak sama macam mereka. Sebab itu Syafiq menganggap Fiqa sebagai seorang yang istimewa. Setiap apa yang dirasai atau dilakukan Fiqa mesti akan ada hadnya kecuali menyayangi dirinya. Fikiran Syafiq melayang entah ke mana. Tersentak Syafiq dibuatnya apabila telefonnya bergetar menandakan message baru masuk. Segera dia melihat siapa pengirimnya. Fiqa? Amboi, lambatnya budak ini balas. Apabila dia membaca pesanan yang dihantar Fiqa sebentar tadi, Syafiq menepuk dahi dan menggaru kepala. Akibat termenung sebentar tadi, terus dia terlupa untuk membalas message Fiqa. Difikirkannya Fiqa membalas lambat, rupanya dia yang tidak membalas message Fiqa tadi.

---------------------------------------------------------------------------------------------

"Wehh, haritu kan Aisy IM aku dekat Facebook. Dia tanya pasal kau," 

Syafiq yang ketika itu sedang meminum air terus tersedak apabila mendengar nama 'Aisy' disebut oleh Danial. Berulang kali Syafiq menepuk dadanya. Rafiq yang berada di sisinya terus mengusap belakang Syafiq. Sampai tersedak terus si Syafiq apabila mendengar nama itu semula. Agak lama juga tidak mendengar apa-apa berita tentang gadis itu semenjak  dia mengambil keputusan untuk memutuskan hubungannya bersama Syafiq hanya semata-mata kerana orang lain. Mengapa hari ini nama gadis itu tiba-tiba sahaja disebut? Ish, dah takda nama perempuan lain ke? Dah tu, tanya pasal aku pulak tu. Seram aku dibuatnya. Walaupun begitu, Syafiq menjadi ingin tahu apa yang dibualkan Danial bersama gadis itu di dalam Facebook. 

"Aisy? Dia nak apa?" Soal Syafiq. Fikiran Syafiq mula mengingati semula gadis itu. Aisy Nieyl atau nama sebenarnya Aisyah Nabilah. Aisy Nieyl sekadar nama di Facebook sahaja. 

"Dia tanya kau sihat ke tak. Kau masih marahkan dia lagi ke? Then, dia kata dia minta maaf. Dia menyesal. Sekarang, lelaki tu tinggalkan dia sebab perempuan lain. Dia suruh kau unblock dia daripada Facebook kau. Nak text kau, dia kata takut pulak," jawab Danial. Dua hari yang lepas, Aisy tiba-tiba chatting dengan dia setelah sekian lama mendiamkan diri semenjak couple dengan abang angkat dia, Yazid. Danial sendiri pun terkejut.

"Break dah? Biar dia rasa apa yang aku rasa masa dia buat aku macam tu," ringkas saja Syafiq berkata. Syafiq akui, dahulu Aisy difikirkannya adalah perempuan yang terbaik untuk dirinya. Aisy melayan dirinya seolah-olah dia ialah suami Aisy. Sampaikan Syafiq sanggup memutuskan hubungan bersama Fiqa hanya kerana Aisy datang mengharap kasihnya kembali. 

"Aku rasa better kau beware dengan dia. Bukan apa, aku takut sejarah berulang kembali. Kau pun sekarang tengah bahagia dengan Fiqa," cadang Rafiq. Sesungguhnya, Rafiq lebih suka jika Syafiq bersama Fiqa daripada bersama Aisy. Aisy bukan perempuan yang terbaik untuk Syafiq walaupun Syafiq pernah mengatakannya suatu ketika dahulu.

"Betul tu wehh. Bukannya kitorang tak tahu, kau tu mudah sangat cair dengan dia. Dia baru bagi kau ayat-ayat sweet, hati kau mula goyah. Kau jaga Fiqa elok-elok dah la," Danial turut menyetujui Rafiq. Danial dan Rafiq bukannya tidak suka pada Aisy. Cuma, mereka kurang berkenankan perangai Aisy. Sudah banyak kali mereka mendengar cerita kurang enak tentang Aisy. Namun dibiarkan saja kerana Syafiq pun berbuat begitu. 

"Ish, taklah. Aku takkan buat macam tu lagi dekat Fiqa. Fiqa tu dah banyak kali bersabar dengan aku. Ya, aku mengaku, aku masih sayangkan Aisy lagi. Tapi tu tak bermakna, aku akan terima dia balik dan tinggalkan Fiqa macam tu ja," Syafiq bercakap seolah-olah dia begitu yakin dengan apa yang dikatakannya sebentar tadi. Sikit pun tidak meragui perasaannya. 

"Kami sebagai sahabat kau, hanya mengingatkan kau je. Kau pun tahu kan, Fiqa tak suka kau rapat dengan Aisy balik. Sebab Fiqa yakin kalau itu terjadi, kau dengan dia akan berperang semuanya sebab Aisy. Kau kena ingat, apa yang Fiqa yakinkan tentang kau dan Aisy, selalunya betul tau!" Danial mengingatkan Syafiq. Danial tidak mahu Syafiq melakukan hal yang sama seperti dahulu. Harap pengalaman dulu mengajar Syafiq agar bersikap dan berfikiran lebih matang.

"Fiqa tak boleh tahu semua ni. Aku pun taknak berperang dengan dia lagi. Kau fikir tak sakit ke berperang dengan orang yang kau sayang. Sakit wehh. Tapi tulah, ego aku ni kuat," seusai berkata Syafiq terus bangun daripada kerusi itu. Syafiq meraba-raba poket seluarnya untuk mengambil telefonnya. Terpampang gambar Fiqa dan dia yang telah diedit olehnya pada skrin telefonnya itu. Syafiq melepaskan keluhannya.

"Kau nak pergi mana? Nak balik dah? Hmm, nanti bila dah unblock Aisy, kau kena hati-hati. Fiqa bukan Fiqa yang dulu lagi. Sekarang dia cepat 'hidu' apa yang kau buat dekat belakang dia even dia tak nampak," giliran Rafiq pula memberi peringatan kepada Syafiq. 

Syafiq terus meninggalkan kawan-kawannya tanpa berkata apapun. Danial dan Rafiq tidak menghalang. Mereka sekadar melihat sahaja Syafiq berlalu pergi. Apa yang mereka katakan sebentar tadi adalah benar. Biarlah Syafiq hendak terasa sekalipun. Syafiq memang perlu diingatkan sebelum perkara itu terjadi sekali lagi. Mereka sebagai sahabat Syafiq inginkan yang terbaik untuk Syafiq. Danial berasa bersalah pula apabila menceritakan tentang Aisy itu. Kan bagus kalau dia simpankan saja. Sejak Syafiq bersama Fiqa, Syafiq menjadi lebih baik daripada dulu. Selalu juga mereka mendengar daripada Syafiq bahawa Fiqa selalu memberi nasihat kepada Syafiq dan selalu juga menyelesaikan masalah Syafiq. Kadang-kadang mereka juga turut meminta pandangan daripada Fiqa. Sebelum ini, Syafiq selalu bermakwekan perempuan-perempuan yang kuat bersosial. Boleh dikatakan kurang manis dipandang orang. Aisy itu pula bukan yang terbaik untuk Syafiq. Dalam hati masing-masing berharap agar Syafiq tidak mengulangi kisah lama lagi. Boleh wujud perang dunia beb!!!




Sampai situ saja untuk Part 4 ini . Maaflah kalau cerita ni makin lama makin bosan . Aku pun kebuntuan idea . Anyway , hujan ini membuatku terasa lapar tapi tak mahu makan . Well , online lebih penting . Kahkah . Okay , mohon jangan banjir sudah la . Kang tak boleh nak adakan kenduri . Mintak simpang wehhh ! Oh ya , 23/12 nanti jemputlah ke rumah aku yer . Aku nikah . Hohohoho kegatalan terserlah . Okay babai :)



Freebies K-pop Header

Assalamualaikum .

Witwit , sekarang aku semangat nak meng-update sebab kali ini aku nak bagi korang benda free k . Well , ini kali kedua aku buat freebies header . Sebelum ni pun ada tau . Tapi rasa macam takda sambutan and memang header tu kurang kedababoom punggggggg . Nak tengok headers tu ? Check out HERE . Tengok dah ? Yela tu en tengok dah . Entah entah nak klik dekat situ pun malas . Ehh pergilah tengok . Hoho , lantak hengko . Okay okay okay , jangan dilayan sangat aku punya perangai ni haa , kang merepek merapu ja lebih . Tu bila aku kata jangan dilayan aku , kang korang tak singgah terus kat sini . Huhuhu *menangis konon* . Hope korang suka lah ehh header tu . Harini aku bangun awal daripada biasa . Al-maklumlah kan , gua kena jaga kedai ayah gua . Jaga lah sangat en . Masa aku banyak dihabiskan depan komputer ni haa . Aunty aku nak buat kerja pun terbantut gara-gara aku . Tak bergunakan aku ? Nyenyenye , tiba-tiba dapat idea pagi tadi nak buat K-pop header lepas aku terjumpa K-pop doodles . So , dengan semangat yang ada dalam diri aku , maka terhasillah semua header di bawah sana . Elok ke tak tu , itu korang punya pasal nak menilai macam mana . Kalau nak ambik , tak kreditkan untuk aku pun takpe . Ambik jelah . 



http://i1311.photobucket.com/albums/s668/SyazaWyna/B1A4.png


http://i1311.photobucket.com/albums/s668/SyazaWyna/blockb.png


http://i1311.photobucket.com/albums/s668/SyazaWyna/doubleA.png



http://i1311.photobucket.com/albums/s668/SyazaWyna/infinite.png



http://i1311.photobucket.com/albums/s668/SyazaWyna/shinee.png



http://i1311.photobucket.com/albums/s668/SyazaWyna/u-kiss.png




Ohh ya , kalau korang rasa header tu macam kosong or kurang menarik , suka hati korang lah nak tambah apa-apa dekat header tu . Gua taktahu nak tulis apo dah dekat situ . Tulis nama diroang pun rasa mudah bagi aku buat kerja . Hokhik . Wahh , pendek gilos entry ni haa . Ish , tak best tak best . Nak taknak aku kena berhenti jugak . Yelakan , mana ada entry for freebies panjang kan . Ok babai .



Reunion 6 Bestari SK Seri Indra 2009


Assalamualaikum .

Ada sesiapa kira dah berapa hari kita cuti ? Ada ? Kepada si rajin berkenaan , sila semakkan muka anda di bahagian comment di bawah sana yer . Hang hebat *clap hands* . Cuti korang macam mana ? Best tak ? Ada pergi mana-mana tak ? Untunglah bagi yang dah atau sedang atau akan pergi bercuti nanti . Yelakan , at least korang dah pergi bercuti walaupun sekejap . Bagi kami yang belum berkesempatan pergi bercuti kat mana-mana lagi , cangak saja kat rumah ni . Kalau boleh online , online jelah kerjanya . Takpun hang out dengan kawan-kawan waktu hujung minggu itupun kalau ibu ayah bagi en . Aku bukan nak bercerita pasal aktiviti aku sepanjang cuti . Kalau nak bercerita aktiviti aku sepanjang cuti , alamaknya jari-jemari aku yang panjang lagi comel ni menjadi kematu hanya kerana menaip pasal aktiviti aku . Korang pun mesti letih membaca . Well , mesti panjang punya aku cakap kat korang . Itupun kalau sudi nak baca , kalau tak sudi , entah-entah tajuk entry pun taknak baca dah . Amboi amboi amboi *gaya azwan ali* , kereknya hengko ni . Hang tak rasa pendahuluan entry takda kena mengena dengan tajuk ke ? Aku rasa................................... Ya ! *garu kepala berulang kali*

So today , aku nak cakap pasal reunion . Tahu reunion tu benda apa ? Tak tahu ? Alaa , reunion tu sejenis binatang yang sangat comel lagi famous mengalahkan Justin Bieber sekarang ni . Faham ? Alahai korang ni , reunion tu ialah perjumpaan semula bersama kawan-kawan atau sesiapa sahaja setelah korang berpisah sekian lamanya. Tak kisah la kawan-kawan sekolah rendah ke , sekolah menengah ke , masa universiti ke . Entah-entah kawan-kawan masa tadika pun dibuat reunion jugak . Tak berjumpa punya lama kan . Rindulah kononnya . Hahahahahahahaha *gelak sorang sorang* okay tak kelakar . Hari Khamis minggu lepas iaitu 22/11/2012 , kawan-kawan sekelas aku masa sekolah rendah dulu telah mengadakan reunion bertempat di MaiCafe bermula pada pukul 8 malam . 8 malam ? Okay , itu aku tak tahu sebab aku sampai sana pun pukul 8 lebih . Best lah jugak *statement tak ikhlas* . Taklah , reunion tu best sebab dapat berjumpa balik dengan cikgu-cikgu and kawan-kawan lama . Bersembang and bergelak ketawa macam dulu . Macam dulu ? Mungkin . Dah buat pun kat restoran , so tak buat apa-apa aktivit sangat . Makan and makan and makan sampai........ sampai......... tak habis pun . Masa reunion tu berlangsung sedikit demi sedikit kerisauan aku hilang . Lega wehh lega !!! Nak tahu kenapa ? Meh sini aku nak cerita *sambil usap kepala korang* 





Did you see the picture ? You see , right ? Okay . Before reunion yang sebetul-betulnya berlangsung , pada permulaanya itulah perancangannya . Tak berbincang dengan semua orang pun . Cuma aku , Meera , Nasr , Imtiyaz , Akram and Fareeh . Kenal diorang ? Tak kenal kan ? Diorang tu bukan retis . Tapi , tak jadi pun nak buat macam dah dibincang antara kami berenam . Then , kami berbincang dengan cikgu-cikgu pulak . Yang lain-lain tu , lantak depa . On that day , aku tak menghadirkan diri pun dalam perbincangan tu . Bila aku baca post Hasif dalam group 6Bestari 09 , terbongkang mata aku . Nak buat kat MaiCafe ? Pukul 8 malam ? Hari Khamis 22/11/2012 ? Yuran RM30 ? Tema glamourous ? Sekilas aku terpandang perkataan 'glamourous' tu , tergelak aku dibuatnya . Bila dah bertempat di MaiCafe , aku dah agak siapa yang bakal menjadi mangsa untuk membuat tempahan tempat dan makanan . Nak tahu siapa ? Haaaa , aku lahtu *lambai lambai tangan ala ala miss world* . Bukan aku sorang la , Imtiyaz boleh dikira jugak dalam bab tu . Tapi , aku yang kena confirm betul-betul . First time , aku kena handle semua ni . At the first , aku rasa macam tak kisah la sebab nampak macam senang ja nak tempah-menempah ni . Hmm :( sangkaan aku silap . Ya Allah , susah jugak rupanya . Pening hakuuuuuuuuu ! Lagi buat risau aku bertambah bila tak dapat nak pastikan berapa orang yang akan hadir pada malam tu . Grr , tension wehh . Acano aku nak tempah makanan kalau tak dapat nak pastikan semua tu ? 

Tempah tempat dan makanan ialah aku . Hadiah untuk cikgu-cikgu juga aku . Bab membeli hadiah tu , aku tak kisah sangat sebab aku boleh hang out even takda siapa temankan aku melainkan abang aku yang tersayang lagi tercinta ni . Mujur Eyra keluar jugak haritu . Thanks Eyra . Tutup bab hadiah . Sebelum malam reunion , aku agak geram jugak ahh dengan sesetengah daripada kami . Bukan setakat geram , terasa pun ada sikit . Boleh bayangkan tak , aku tengah pening plus risau pasal kehadiran dan jugak harga untuk makanan malam tu , ada sesetangah tu main-main pulak . Aku tahu la nak bergurau , tapi tak payah la nak melebih . *tarik nafas sedalam-dalamnya* Dan bila aku minta kutip RM50 , ohh tahu pula tak setuju . Membangkang je tahu . Tolong takmau . Okay enough . Bila semua dah sebulat suara nak kutip sorang RM35 , aku boleh buat apa lagi . Terpaksa ikut dan mengalah . Actually , masa aku tengah geram tu , aku dah rasa takmau pi reunion . But , bila fikir cikgu-cikgu yang beria-ria nak reunion ni dijalankan juga berserta hadiah untuk cikgu-cikgu dan juga kawan-kawan yang nak aku pergi *ada ke?* , aku menahan emosi aku masa tu and batalkan niat takmau pi . Perhatian perhatian , sesiapa yang ingin mengadakan apa-apa jamuan atau majlis di MaiCafe , sila kutip seorang RM50 ke atas jika bilangan korang 25 ke atas . 







Semasa reunion . Masa perjalanan aku ke sana , aku memang risau tak sangga . Takut pun hado . Aku terfikir macam mana kalau yang hadir masa malam tu tak sampai 25 macam yang aku tempah . Kalau tak cukup duit macam mana pulak ? Nak suruh cikgu tolong cover ? Ish , segan aku nak minta tolong daripada cikgu especially Cikgu Suzanna . Dah la , dia bagi RM100 kat aku suruh beli hadiah untuk cikgu-cikgu . Dah sampai sana , aku tengok orang lain dah sampai . Lagi bertambah risau aku . Nak nak lagi bila nak masuk pergi tempat duduk yang ditempah oleh kami . Salam semua cikgu then terus ambik tempat duduk . Bila dah pastikan semua orang dah sampai , majlis bermula dengan ucapan pengerusi majlis iaitu Fatihah . Kemudian , Imtiyaz memberi sepatah dua kata diikuti Cikgu Shapri dan akhir sekali giliran Talhah pula membacakan doa . Time to eat !!! Nak bagitau korang nih apa yang aku pesan untuk malam tu . Nasi goreng tomyam , fish and chip , jus apple with ice-cream . Kami banyak bersembang daripada menjamah makanan . Aku masih ingat kata-kata Nasr , "Aku bau tomyam la. Nasi apa ni?" And tanpa sesaat aku tak gelak pun just rasa lucu dengan pertanyaan dia tu . Ahai , dah nama pun nasi goreng tomyam , mestilah bau tomyam . Aku tabik gila dengan cikgu Shapri bila cikgu dapat menghabiskan sepinggan nasi goreng tomyam dan fish and chip . Tengok orang laa . Aku tengok nasi goreng Nasr , Syaza dengan Izzah sikit pun tak terluak . Kena tapau dah makanan tu . At least , nasi goreng tu ada juga yang memakannya daripada fish and chip tu . 















Hengko orang tau tak ada lebih ? Grr , geram aku tengok makanan yang lebih tu . Eeee , macam nak sedekahkan makanan yang lebih tu kat customer yang sedang menjamu selera kat situ . Macam aku cakap tadi , tapau bawak balik je semua makanan tu . Masa Imtiyaz cakap nanti bila nak buat reunion lagi , aku kena pergi dengan dia untuk confirm betul-betul . Kenapa aku pulak ? And my answer , "Pergi dengan hang? Better kita date terus. Hahahaha." Hang nampak tu betapa gatalnya ayat tu . I'm just kidding . Lepas makan , time to give the present to the teachers first . Hope cikgu-cikgu suka la  dengan hadiah yang dibeli oleh aku . Selesai bagi hadiah dekat cikgu , giliran pertukaran hadiah antara kami semua . Time tu semua orang especially gegirl excited gila bapak ! Well , tak sabar nak tahu bakal mendapat hadiah daripada siapa . Aku dapat hadiah Izzah and hadiah aku diserahkan kepada Syaza . Oh my twin ! Setelah masing-masing sudah mendapat habuan , semua orang diminta untuk bergambar . Yang ni paling aku suka . Tab aku sudah bersedia untuk mengambil gambar setiap orang . Huahuahua *gelak jahat la kononnya* . Budak-budak lelaki diminta mengambil tempat bersama cikgu-cikgu kerana muka diorang yang bakal dicapture dulu . And when its turn for the girl , aku tak tahu apa yang Talhah , Firdaus and Azri buat kat camera tab aku sampai locked . Tangan siapalah yang ni sangat . Huh . Okay okay okay , tak kesah . 







Dah puas bergambar and beberapa orang cikgu ja dah balik , now masa untuk membayar . Penyakit gelisah aku mai dah . Nak bayar ja pun , tapi yang ikut pergi membayar 4-5 orang . Nak tengok berapa harga ke tengok abang-abang MaiCafe yang comel lagi handsome tu ? Aku ni dah expert sangat hal-hal macam tu . Okay , kat kaunter . Masa abang tu tengah kira-kira , aku berdoa sangat jangan lebih daripada jangkaan aku . Duit yang ada kat kami entah cukup entah tidak nak bayar semua tu . Tersentak aku masa tengok harga semuanya kat mesin duit tu . Gulp . Memang tak cukup nak guna duit yang dah dikutip tu . Aku dah agak . Nasib baik cikgu Suzanna tolong tambahkan duit dia . Memang aku lega sangat . Terima kasih cikgu . Terima kasih sangat-sangat . Lepastu semua orang boleh balik . Chaww dulu bebeh . Lepas reunion tu , aku boleh rasa kelegaan yang teramat sangat dalam hati aku . Phew~ renuion malam tu berjalan seperti biasa tanpa sebarang kecacatan walaupun terdapat banyak makanan lebih . Seronok dan aku betul-betul enjoy masa malam tu . Memang lah seronok kan dapat jumpa cikgu-cikgu and kawan-kawan dulu balik . 

Itu reunion kami yang pertama . Korang nak percaya ke tidak itu lantak korang lah . Lepas kami semua habis menduduki SPM , insya-Allah , reunion kali yang kedua bakal menyusul . So , di sini aku nak ucapkan ribuan terima kasih untuk cikgu-cikgu dan kawan-kawan yang hadir pada malam tu . Walaupun tak ramai , reunion tu tetap berjalan dengan jayanya . Kepada yang tidak dapat hadir tu , takpa lah wehh , nak buat macam mana en , ada benda yang menghalang . Terima kasih sangat-sangat !!! Aku taktau nak kata apa lagi . Hampa semua dapat menghadirkan diri dan memeriahkan event tu pun dah cukup untuk aku . At least , aku tak rasa sia-sia buat tempahan semua tu hanya untuk reunion kita . Satu je aku minta , lepasni semua orang tolong berikan kerjasama . Jangan serah semuanya kepada orang tertentu ja . Biar kita rasa penat dan seronok sama-sama . Well , past is past , right ? Insya-Allah , kalau masih dipanjangkan umur , kita semua pasti berjumpa semula nanti . Anyway , tergelak aku bila tengok hadiah Izzah . Haha simple but cute . Thanks everyone ! May Allah bless all of you and also you who is read it now .

Ehem ehem , abang MaiCafe tu asyik call aku kenapa ? Ada sesiapa tertinggal ice-cream dia ? Tak payah pi tuntut , aku dah suruh abang tu buang ja :)


Aku , Kau Dan Mereka Part 3

Assalamualaikum .

Korang tengah buat apa tu ? Facebooking ? Tweeting ? Blogwalking ? Reading ? Tak tengok Muzik-Muzik ke ? Aku pun tak tengok sebab leka dok tweet . Dengar diorang semua tu nyanyi dah la . Okay now , aku just nak buat sambungan cerita rekaan aku tu saja . Takda idea nak merepek malam ni . Aku tak tahu la . Bengang dengan Facebook dengan line internet dengan laptop . Grrrrrr , memang menguji kesabaran aku . Hope blog ni tak buat aku bengang pulak . Facebook tu dah kenapa ? Taknak bagi aku online dah ke hape ? Sedih betul . Dah la , awak pergi baca saja sambungan cerita tu . Kang aku taip banyak-banyak , macam-macam yang terkeluar nanti 








“Heyy! Heyy! Apa ni?! Korang dah kenapa? Apa kena-mengena news korang dengan aku sampai suruh aku buat muka comel pulak ni?” bertalu-talu soalan yang ditanyakan Damia kepada Fiqa dan Liyana. Damia kelihatan agak bingung dan blur. Penyakit apa dekat tandas sana yang menghasut diorang berdua ni? Eqin, Hanim dan Nana juga tidak mengerti kenapa Fiqa dan Liyana tiba-tiba bertindak sedemikian. 

“Newsnya ialah japgi Asyraf and the geng nak lalu sini. Kelas diorang tadi nak habis dah masa kitorang lalu depan kelas dia. Hehe, saja ja lalu depan kelas form 5. Then, masa kitorang dah sampai tangga terakhir nak turun, kitorang dengar suara-suara budak form 5 macam dah habis kelas. Aku apalagi, terus tarik tangan Fiqa and lari turun bawah semata-mata nak sampai cepat kat korang!” terang Liyana panjang lebar. Liyana juga mengaduh kepenatan kerana terpaksa berlari laju hanya untuk menyampaikan berita itu kepada Damia. Fiqa juga begitu. Kawan-kawan mereka yang lain mengangguk faham dan kemudiannya ketawa. Gelak tu nak kenakan aku apa. Detik Damia dalam hatinya. Yelakan, orang kesukaan Damia sebentar lagi akan lalu depan tempat mereka sedang duduki sekarang. 

“Ehh! Ehh! Tu diorang! Weyy, cepat! Buat sembang macam biasa. Control ayu beb control ayu. Hahahahaha, Damia yang penting,” Nana memberitahu kawan-kawannya sambil jarinya menunjuk ke arah sekumpulan kawan-kawan Asyraf. Mereka segera mengambil tempat masing-masing dan berpura-pura bersembang seperti biasa dengan harapan agar Asyraf mahupun Khairi akan menegur mereka. Fiqa dan Liyana yang ketika itu sedang menahan ketawa mereka terpaksa menyembunyikan sedikit muka mereka supaya mereka tidak melepaskan larva ketawa mereka.

“Woi Fiqa, sejak bila jadi malu-malu kucing depan dengan aku and the geng haa? Liyana pun sama. Sembunyi tu kenapa?” tegur Khairi setelah dia perasan akan kelakuan Fiqa dan Liyana. Khairi, Asyraf dan kawan-kawan mereka berhenti berdekatan dengan tempat yang diduduki oleh Fiqa dan kawan-kawannya. Fiqa dan Liyana tersentak lalu mengangkat muka mereka.

“Ape? Eee, takde masa nak malu-malu depan abang-abang sekalian yer. Aaa mana ada kitorang sembunyi. Kitorang tengah aaaa tengah tengah haaaa! Tengah check belakang badan diorang ni ja. Kan Liyana kan?” sangkal Fiqa. Fiqa tergelak sedikit. Fiqa menghantar isyarat mata ke arah Liyana.

“A’ah, betul tu. Mana ada kitorang sembunyi. Tak hingin la nak main hide and seek dengan abang-abang sekalian yer. Taktau la kot ada sorang tu teringin. Kahkah,” Liyana menyetujui kata-kata Fiqa dalam masa yang sama memerli Damia. Kawan-kawannya terus tergelak sebaik sahaja Liyana berkata begitu. 

“Amboi korang, kenakan geng sendiri nampak. Ni kelas takde ke?” tanya salah seorang kawan Khairi dan Asyraf, Izzat. Izzat juga tergelak semasa mendengar Liyana berkata begitu. 

“Entah korang ni, kelas takde ke? Seronoknya diorang dok melepak lagi. Mana reti tengok jam dah,” sampuk Khairi dalam nada memerli. 

“Kelas? Ohh kelas, 5 minit sebelum kelas start, baru kitorang masuk. Rilek der,” Hanim membalas pertanyaan mereka. 

“Khairi, kalau kau layan geng ni, sampai esok pagi pun takkan habis. Dah la, jom pergi kantin. Perut aku dah berdendang,” ajak Naim sedari tadi diam sahaja tiba-tiba bersuara sambil memegang perutnya. Sempat juga Naim menjeling ke arah Fiqa dan kawan-kawannya. 

“Makan je kerja kau. Sabarlah. Rehat kita masih ada banyak masa lagi,” balas Asyraf yang tadi juga mendiamkan diri. Asyraf menepuk-nepuk bahu Naim. Khairi, Izzat dan Haziq turut mengiakan kata-kata Asyraf sebentar tadi. Naim mengeluh. Mukanya dimuramkan sedikit. Fiqa dan kawan-kawannya sedikit rasa geli hati melihat kelakuan Naim.

Dalam keadaan sebegitu, Damia masih sempat lagi mengambil kesempatan merenung ke arah wajah Asyraf. Damia mula mengingati saat-saat pertama kali dia dan Asyraf berjumpa dan sekaligus berkenalan antara satu sama lain. Ketika itu, Damia masih berada di tingkatan 1, manakala Asyraf pula berada tingkatan 3. Asyraf yang ketika itu sedang ralit bersembang dengan rakan-rakannya sehingga tidak menyedari Damia berada di hadapan laluannya bersama rakan-rakan Damia yang lain, secara tidak sengaja terlanggar Damia lalu menyebabkan tudung sekolah Damia terkena tumpahan air yang dibawa oleh Asyraf. Masing-masing terkejut terutama Damia yang menahan rasa malu apabila terdapat beberapa murid yang lalu di situ. Asyraf segera memohon maaf dan menjelaskan bahawa dia tidak sengaja dan tidak ternampak Damia. 
Damia tidak berkata apa-apa. Damia melihat ke arah tudungnya yang terkena tumpahan air milo tersebut. Ya Allah, banyaknya. Boleh hilang ke tak ni? Damia berkata di dalam hati. Ada juga Liyana dan Eqin menanyakan dia okay atau tidak. Tetapi soalan itu tidak dijawab oleh Damia. Damia segera berlari ke tandas untuk mencuci tumpahan air tersebut walaupun dia tahu kesannya pasti ada. Seminggu selepas kejadian itu, Damia menerima sekeping kad comel berwarna biru dan di dalamnya tertulis ayat ‘I’m sorry. Saya betul-betul tak sengaja. Please? Tak baiklah marah lama-lama, nanti muka cepat tua :P’. Damia terus tersenyum ketika membaca ayat tersebut. Liyana yang menyedari perbuatan Damia dan terlihat kad itu di tangan Damia terus merampasnya daripada tangan Damia. Liyana turut menunjuknya kepada rakan-rakannya yang lain. Mereka mula mengusik Damia dan mengatakan Damia begitu bertuah kerana mendapat pemohonan maaf seperti itu. Tambahan pula, senior hot yang bagi pulak tu. Wahh, beruntung badan!

Setelah mengetahui nama Asyraf dan juga kelas Asyraf, Damia meninggalkan nota kecil di bawah meja Asyraf yang tertulis ‘It’s okay. Tak sengaja kan? Just forget it ’. Selepas itu, hubungan Asyraf dan Damia semakin baik. Begitu juga, kawan-kawan Asyraf dan kawan-kawan Damia. Perhubungan itu terbina begitu baik. Selama berkawan dengan Asyraf dan kawan-kawannya, mereka mendapati bahawa Asyraf dan kawan-kawannya ialah senior yang baik, peramah, bertanggungjawab, caring, kelakar dan kadang-kadang nakal juga. Mereka begitu senang dengan Asyraf dan kawan-kawannya. Damia menyedari yang dia sudah jatuh hati kepada Asyraf setelah mereka berkawan selama 5 bulan. Perlakuan Asyraf yang membuatkan Damia menyimpan perasaan terhadap Asyraf. Asyraf benar-benar membuatnya resah dan ada kalanya tersenyum sendirian apabila memimirkan Asyraf. Damia sudah berusaha untuk membuang perasaan itu. Tetapi, semakin dia mencuba, semakin kuat perasaan itu datang sampailah sekarang. Perasaan itu masih bersama dia. Mengenali Asyraf merupakan benda yang terbest dalam hidup Damia. Damia mengukir senyuman tanpa disedarinya.

“Ehem ehem. Hai cik Damia, dah berangan sampai ke negara mana ehh? Amboi, siap senyum senyum lagi. Berangankan siapa?” Nana menegur Damia sambil memetikkan jarinya di hadapan muka Damia. Damia sedikit tersentak dan fikirannya segera kembali ke alam nyata. Err, kenapa semua orang pandang aku? Detik hati Nana. Damia meraba mukanya dan selepas itu dia beralih pula kepada tudungnya. Damia serta-merta menjadi gelabah apabila terpandang ke arah Asyraf yang ketika itu sedang melihat ke arahnya. Kawan-kawannya yang perasan akan situasi tersebut mencuba menahan ketawa, tetapi itu untuk seminit dua. Terletus juga ketawa mereka di hadapan Asyraf, Khairi, Izzat, Naim dan Haziq. 

“Korang ni dah kenapa tetiba gelak pulak? Korang ni kan, tak habis-habis mengusik Damia. Kesian Damia. Dah lahtu,” Khairi bertanya dalam nada menegur perbuatan mereka. Khairi juga kadang-kadang hairan akan junior-junior mereka itu. Suka sangat menyakat Damia dan suka sangat ketawa secara tiba-tiba. 

“Aku penat tengok diorang ni. Suka gelak tiba-tiba. Seram aku. Jom ahh weyy! Pergi makan lagi bagus daripada layan minah sewel macam diorang ni,” keluh Haziq. Belum pernah lagi Haziq berkenalan dengan junior seperti mereka. Ini boleh dikatakan kali pertama walaupun sebenarnya tidak. 

“Korang taknak sudah! Aku dah lapar ni. Perut aku ni kalau dah lapar mesti diisi sampai kenyang. Kalau tak, gua lemah bro. Lemah,” Naim sengaja melemahkan suaranya. Dia juga sudah tidak sabar untuk menjamah makanan yang dijual di kantin sekolahnya. Perutnya juga sudah lama berbunyi minta diisi.

“Yela Naim. Jom Khairi. Kang membebel lagi orang tua ni. Haha,” sempat juga Asyraf mentertawakan Naim setelah memerli dia. “Korang tu pergi masuk kelas. Rasanya macam dah lewat je. Damia, jangan asyik berangan je. PMR, its just around a corner. Abang ajak makan pun dah tak dengar. K lah, bye juniors,” Asyraf menyambung kata-katanya. Sempat lagi Asyraf meninggalkan sedikit pesanan untuk Damia. Asyraf menghadiahkan sebuah senyuman untuk mereka sebelum meninggalkan mereka. Damia agak terkejut dengan pesanan Asyraf sebentar tadi. Betulkah dia mengajak aku makan tadi? Betulkah? Damia tertanya-tanya sendirian. Asyraf sudah mula membuatkan Damia resah.

“Tulah. Tadi masa abang sayang ajak pergi makan, kau berangan lah lagi. Apa dia cakap kat kau pun, kau langsung buat tak tahu. Dah tu, terang-terangan kitorang nampak kau merenung ke arah muka Asyraf. Ahai, nasib tak kantoi dengan geng diorang tu tau!” beritahu Fiqa seperti mengagak apa yang difikirkan oleh Damia sebentar tadi. Mereka mula membuka langkah untuk ke kelas. 

“Aku bukannya buat tak tahu. Aku memang tak dengar langsung. Hmm, aku tengok muka dia, aku terus teringat balik first time aku dengan Asyraf bertembung and kenal sampai harini. Tak sangka pulak korang perasan. Ya Allah, malunya!” Damia melepaskan keluhannya sambil menutup mukanya dengan telapak tangannya. Di dalam hatinya, Damia turut mengutuk dirinya kerana bersikap terlalu cuai. Rasa hendak menjerit pun ada. Bertahanlah hati. 

“Dah dah. Takde benda yang nak dimalukan lagi. Aku pasti diorang tak perasan pun kau tengok muka Asyraf. Tapi, kalau Asyraf, aku tak tahu lah. Lantak ahh! Rilek beb. Rilek,” Eqin cuba memujuk Damia. Eqin tahu Damia pasti sedang berlawan dengan perasaan resahnya. Kalau dia berada di tempat Diana, sudah pastilah dia turut berasa sebegitu. Hati mana yang menjadi keruan apabila setiap hari pasti terserempak dengan ‘buah hati’. 

Damia perlahan-lahan menghirup udara lalu melepaskannya secara perlahan-lahan. Dia berasa sedikit lega. Benda dah jadi. Biarkan saja. Mereka meneruskan langkah ke kelas dengan harapan agar guru mereka belum lagi memulakan pembelajaran. Mereka sedar yang mereka sudah lewat. Apabila sampai di tepi pintu kelas mereka, dengan perasaan yang berdebar-debar mereka mengetuk pintu kelas lalu melangkah masuk ke dalam kelas. Mereka berasa lega kerana guru mereka hanya meninggalkan kerja untuk mereka. Guru mereka juga tidak perasan tentang ‘kehilangan’ mereka di dalam kelas. Maklumat tersebut diperoleh daripada ketua kelas mereka. Mereka terus menuju ke tempat masing-masing dan memulakan kerja yang ditinggalkan oleh guru mereka. Sesekali fikiran Damia terganggu apabila terkenangkan si Asyraf. Liyana pula tidak habis-habis menyakat Damia dengan bernyanyi. Fiqa pula sekejap senyum sekejap tidak. Nana yang menyedarinya terus menegurnya dan menyatakan bahawa senyuman Fiqa itu pasti ada kaitan dengan ‘budak kesayangan’ Fiqa itu. Fiqa hanya mengangkat bahu tanda tidak tahu. Nana hanya mengeluh dan menyambung kerjanya. Eqin dan Hanim kelihatan begitu tekun menyiapkan kerja tersebut. Al-maklumlah, kedua-duanya ingin pulang awal dan tidak mahu menambahkan kerja yang tidak tersiap di rumahnya. 


Pertama kali dia ternampak akan gadis itu, pandangannya terhadap gadis itu hanya biasa-biasa sahaja seperti dia melihat junior-juniornya yang lain. Selepas itu, dia selalu juga akan terlihat gadis itu bersama rakan-rakannya. Gadis itu langsung tidak perasan yang anak muda itu selalu melihat dia. Dia agak tertarik dengan perwatakan gadis tersebut terutama apabila gadis itu tersenyum riang dan ketawa. Pernah sekali dia terperasan akan gadis itu sedang duduk keseorangan di tempat menunggu di dalam kawasan sekolahnya. Mungkin kawan-kawannya sudah pulang maka tinggallah dia keseorang di situ menunggu ayah ataupun ibunya mengambilnya. Anak muda itu ingin sekali menegur gadis itu, tetapi hatinya pula berat untuk melangkah ke arah gadis itu. Malu mungkin. Akhirnya, peluang itu terlepas begitu sahaja. 
Sehinggalah suatu hari, dia sedang leka bersembang dengan rakan-rakannya sehingga tidak perasan akan kehadiran gadis itu bersama kawan-kawannya di hadapan dia lalu terlanggar gadis itu sehingga menyebabkan air milo yang dipegangnya tertumpah di atas tudung gadis itu. Dia dan gadis itu sama-sama terkejut. Dia begitu berasa amat bersalah. Tambahan lagi apabila gadis itu hanya mendiamkan diri apabila dia mengatakan bahawa dia tidak sengaja dan segera memohon maaf kepada gadis itu. Namun, gadis itu hanya berlalu pergi meninggalkan mereka semua. 

Seminggu dia cuba memohon kemaafan daripada gadis itu, namun gadis itu seperti mengelak daripada dia sahaja. Memang menghampakan. Siapakah nama gadis itu? Lagi menghampakan apabila dia tidak terlihat langsung tanda nama pada tudung gadis itu. Dia menanyakan kawan-kawannya kalau kalau terpandang akan tanda nama gadis itu. Dia bernasib baik kerana salah seorang kawannya mengetahui nama gadis itu. Damia Maizara. Dia cuba menjejaki di kelas manakah gadis itu belajar. Akhirnya, dia menjumpai kelas gadis itu serta tempat duduk gadis itu. Keesokan harinya, dia datang awal ke sekolah semata-mata ingin memberi kad kecil berwarna biru tanda rasa bersalah dia terhadap gadis itu. Kad kecil itu ditinggalkannya di dalam laci meja gadis itu. 

Selepas seminggu, dia telah mendapat sekeping kad comel berwarna pink daripada gadis itu pula. Pandai juga gadis itu mencari dia dan kelas dia belajar. Entah mengapa, hatinya menjerit kegembiraan dan dia berasa sangat lega apabila gadis itu telah memaafkannya. Alhamdulillah. Dia tersenyum riang dan semenjak itu dia dan rakan-rakannya menjadi rapat dengan gadis itu dan kawan-kawannya. Dia semakin mengenali hati budi gadis itu. Tapi mengapa sejak tahun lepas lagi iaitu semasa bulan 6, sikap Damia terhadap dia terasa berlainan sedikit. Sedikit? Entahlah, banyak mungkin. Mana Damia yang dulu? Kenapa apabila berhadapan dengan dia, gadis itu selalu mendiamkan diri dan suka sangat menundukkan muka? Dan kenapa wajahnya selalu kemerah-merahan? Semua itu hanya bila dia berada bersama gadis itu. Perangai gila-gila gadis itu akan muncul semula bila dia tidak berada bersama. Dia memandang kad kecil comel berwarna merah jambu disertai dengan bear kecil yang telah ditampal di atas kad tersebut pemberian daripada gadis itu kepadanya. Comel seperti tuan yang memberi kepadanya.

“Assalamualaikum,” 

Asyraf tersentak. Dia berpaling ke belakang. Kelihatan ibunya sedang berjalan menuju ke arahnya. Asyraf segera membunyikan kad itu di bawah bantalnya. Asyraf berlagak seperti biasa walhal sebentar tadi dia sudah jauh termenung. Ibunya tersenyum ke arah Asyraf dan Asyraf membalas balik senyuman itu.

“Asy tak jawab salam mama pun. Jawab sayang, wajib tu,” tegur mama Asyraf, Puan Raudhah.

Asyraf terkedu. “Opps hehe, waalaikumussalam warahmatullah hiwabarakatuh, ibu,” jawab Asyraf salam mamanya sebentar tadi. Dia kemudiannya tersengih sambil mengusap rambutnya.

“Jauh Asy termenung. Teringatkan siapa? Buah hati ke?” Puan Raudhah bertanya kepada anak keduanya itu. Ketika Puan Raudhah ingin ke dapur, dia melewati bilik Asyraf. Terdetik di hatinya ingin mengetahui apa yang sedang dilakukan oleh Asyraf ketika itu. Sengaja dia tidak mengetuk pintu bilik Asyraf. Asyraf sudah pastilah tidak perasan kerana dia ketika itu sedang sibuk melayan perasaan.

“Pandai la mama ni. Asy tengah termenungkan dan teringatkan bakal menantu mama. Fuhh,” Asyraf sengaja berkata begitu. Dia sekadar ingin mengusik mamanya. Asyraf tahu mamanya mesti berangin kalau dapat tahu Asyraf sedang bercinta di tingkatan 5 ini. SPM yang penting!!

“Asy, kan mama dah kata. No girlfriend waktu ini. Degil la Asy ni. Asy dah tingkatan 5. Sepatutnya Asy kena tumpukan perhatian pada SPM tu. Bukannya pada benda yang takda maknanya lagi ni. Kenapa tak tahun-tahun lepas je Asy bercinta? Kenapa mesti tahun ni? Kenapa? Ingat SPM, Asy,” keluh Puan Raudhah kecewa. Sudah beribu kali dia mengingatkan Asyraf supaya tidak terjebak dengan perkara yang tidak berfaedah itu. Masa Asyraf bukan untuk itu, masa Asyraf ialah untuk SPM. Itu yang penting. Kenapa lah Asyraf degil sangat ni? Dulu, dia tak macam ni pun. Puan Raudhah mengomel di dalam hati. 

“Ape? Hehe, salah ehh? Mama kecewa ke?” selamba saja Asyraf berkata sebegitu. Dia cuba menahan gelaknya. Asyraf sengaja ingin melihat reaksi mamanya. Puan Raudhah memberi jelingan yang tajam kepada Asyraf. Ada ke patut dia tanya soalan macam tu? Salah ler! Kecewa tu memang tersangat kecewa la. Asyraf… Asyraf… 

“Alolo, mama ni serius sangat la. Takkan la Asy nak buat perkara yang mengecewakan mama. Asy mana ada buah hati. Siapalah nakkan Asy ni. Bagai pipit dengan enggang. SPM je kan,” Asyraf memujuk hati mamanya. Asyraf tergelak juga apabila melihat reaksi muka Puan Raudhah. Apelah mama ni. Ada ke patut percaya aku tengah ada buah hati. Nasib baiklah tak kecewa sampai menonggeng. Alamatnya, mampuslah aku! Hati Asyraf berbisik. 

“Mama, kalau ada orang yang berkenankan Asy dan Asy pun berkenankan orang tu, dah lama Asy ajak dia datang rumah and tunjuk kat mama siapa bakal menantu mama. Asy booking dia awal-awal supaya nanti takda siapa boleh kebas dia daripada Asy. Lepastu, Asy nak suruh mama simpan dia ketat-ketat. Jangan kasi orang lain ambik. Dia hak Asy! Hehehe,” semangat Asyraf bercerita kepada Puan Raudhah. Dia pun kalau boleh nak elakkan daripada bermain dengan perasaan di kala masih sekolah ini. Dirinya sendiri pun masih ditanggung oleh mama dan papanya, ada hati nak menggatal dengan anak dara orang. Tapi, kalau nanti dia sudah terpaut dengan mana-mana gadis pada ketika itu, dia akan membuat sepeti apa yang dinyatakannya sebentar tadi.

“Asy ni kan, janganlah buat mama macam ni. Tak syok arr. Bagus bagus, ingat SPM ingat SPM. Syukur banget,” Puan Raudhah berasa sangat lega. Puan Raudhah menampar lembut paha kiri Asyraf.  “Lagi satu, amboi amboi, gatalnya anak mama ni. Sampai nak suruh mama simpan terus. Ingat, orang yang bakal awak bawak datang tunjuk kat mama tu anak dara orang yer. Bukan anak beruang,” Puan Raudhah mengingatkan Asyraf. Puan Raudhah kemudiannya tergelak kecil setelah teringat akan kenyataan anaknya sebentar tadi. 

“Don’t worry. Asy tahu la. Hmm,” Asy memandang bantalnya. Di bawah bantal itu terdapat kad itu. Dan kad itu mengingatkan dia kepada Damia. Ya, Damia. Gadis yang sejak kebelakangan ini semakin pelik perangainya. Tak macam kawan-kawannya yang lain yang suka mengusik gadis itu. Sejujurnya Asyraf mengakui, Damia begitu comel apabila Damia senyum, ketawa dan ketika wajahnya menjadi kemerah-merahan apabila diusik kawan-kawannya. Damia sudah jarang atau lebih tepat sekali  sudah tidak menunjukkan perangai gila-gilanya serta suka ketawa di hadapan Asyraf. Rindukah dia? Ya, mungkin. Rindu.

“Tengok tu, dia termenung lagi. Heyy, anak mama ni ada problem ke? Study okay?” Puan Raudhah menegur Asyraf ketika menyedari Asyraf merenung ke arah bantal milik Asyraf. Puan Raudhah memandang Asyraf dengan penuh rasa prihatin dan berharap agar dapat mengetahui perkara apa yang menganggu fikiran Asyraf.

“Haaa? Ehh ehh, takde apa-apa la. Semuanya okay. Study pun okay. Everything good,” Asyraf segera berpaling ke arah Puan Raudhah. Asyraf menggaru kepalanya yang tidak gatal itu lalu menghadiahkan Puan Raudhah sebuah senyuman. Asyraf tetap berlagak sepeti biasa. Mohon sangatlah Puan Raudhah tidak dapat menghidu apa-apa.

“Betul ni?” Puan Raudhah meminta kepastian. Asyraf hanya mengangguk. 

“Okay lah. Mama keluar dulu. Tapi ingat, kalau ada apa-apa problem, mama selalu ada untuk Asy. Jangan simpan-simpan k? Asy pergi study,” Puan Raudhah meninggalkan Asyraf selepas memberi kata peringatan kepada Asyraf. Itu semua Asyraf tahu. Dah berapa banyak kali Puan Raudhah berkata sebegitu. 


“Tanpamu… Ku kan terlewat. Tanpamu… Ku kan sedih. Kerana kaulah penyelamat… Dan akan sentiasa di hati…”

“Tanpa siapa hah?!” Terkejut Izzat dibuatnya. Izzat mengeluh panjang.

“Dei tambi! Tak reti nak tegur elok-elok ke? Huh!” Izzat mendengus geram. Kedua-dua makhluk itu hanya ketawa sahaja.

“Kenapa? Terkejut ehh? Sorry bro. Bukan main senang kau sekarang ni. Nyanyi untuk siapa tu? Share la dengan kitorang. Hati yang sedang berbunga itu untuk siapa?” Haziq berkata berserta ketawa yang masih berbaki itu. Naim juga turut ketawa apabila Izzat mencukakan wajahnya. Haziq sengaja menyapa Izzat sebegitu rupa. Bukannya Haziq dan Naim tidak tahu yang Izzat tidak suka orang menganggu moodnya ketika dia sedang menyanyikan lagu-lagu cinta ataupun jiwang. Asyraf dan Khairi juga sudah maklum akan perangai Izzat yang satu itu. 

“Suka hati aku la nak nyanyi untuk siapa pun. Orang tengah sedap-sedap nyanyi, dia datang kacau pulak. Korang je? Mana Asyraf dengan Khairi? Aikk, tadi pergi bersama, sekarang pulang tak bersama pulak,” pantas Izzat menyoal Haziq dan Naim. Izzat malas hendak melayan soalan Haziq itu. Sibuk je aku nak nyanyi. Huh, spoil mood aku nak melayan perasaan. Izzat membetulkan tempat duduknya sementara anak matanya tercari-cari kelibat Asyraf dan Khairi. 

“Tengah syok bersembang dengan juniors kesayangan diorang dan kita” jawab Naim.

“Juniors kesayangan kita? Maksud kau, geng form 3 yang rapat dengan kita tu?” soal Izzat. Haziq dan Naim serentak mengangguk. “Semua ke? Takkan semua kot. Amboi, berjalan sungguh diorang. Tak reti nak sedar ke apa PMR nak dekat dah,” Izzat bertanya lagi mendapat kepastian. Geng yang dimaksudkan mereka, sudah pastilah ditujukan untuk Fiqa, Nana, Eqin, Damia, Liyana dan Hanim. 

“Fiqa, Nana dan Liyana ja. Kau bukannya tak tahu Asyraf dengan Khairi. Kalau dah mula bersembang dengan diorang bertiga tu, hmm memang ke laut la jawabnya. Seronok sangat menyembang. Kalau kau nak tahu, aku dengan Naim pun tadi dah dibuai keseronokan bersembang dengan diorang. Nasiblah si Khairi suruh kitorang masuk kelas dulu. Diorang punya gila-gila, sampai esok pun takkan habis kalau dilayan,” terang Haziq. Tadi, dia, Naim, Asyraf dan Khairi pergi ke koperasi hanya ingin melepak sahaja. Izzat dah diajak ikut bersama, tetapi dia menolak. Masa perjalanan balik ke kelas, bertembung pula dengan Fiqa, Nana dan Liyana. Ingatkan setakat tegur-menegur antara satu sama lain sahaja, alih-alih mereka terlajak sembang pula. Tambahan pula, Asyraf dan Khairi suka sangat melayan ketiga-tiga gadis itu. 

“Betul tu. Sebab tu lah yang kitorang je masuk kelas dulu. Tu baru bertiga, bukan berenam lagi,” Naim membenarkan kata-kata Haziq sebentar tadi. 

“Biarlah. Kita pun dah kenal diorang 3 tahun,” Izzat berkata perlahan.

“Jujur aku cakap, aku suka gila dan tersangatlah suka berkawan dengan diorang. Best! Bagi aku, diorang semua natural. Sifat diorang sifat semulajadi, bukan sifat yang dibuat-buat. Sifat gila-gila diorang tu yang buat kita makin rapat tau tak,” Izzat berkata lagi dengan penuh kejujuran dan penuh rasa yakin sekali. Izzat mengakui sendiri kata-katanya di dalam hati. 

“Err, bukan kau pernah rasa meluat dan rimas ke dekat geng tu? Bila pulak perasaan kau kat diorang semua berubah ni? Diorang tu kan menjengkelkan bagi kau,” Haziq berkata perlahan-lahan. Seharusnya, Haziq terkejut mendengar pengakuan Izzat sebentar tadi. Baru hari ini, Izzat memberi pandangan yang jujur terhadap Fiqa dan kawan-kawannya. Kenapa sebelum ini tidak pernah sekalipun dia berkata begitu? 

“Yala. Aku pun sama jugak macam kau. Best kawan dengan diorang. Best sangat!” Naim yang tadi diam sahaja mencelah menyetujui pandangan Izzat terhadap Fiqa dan kawannya.

“Ehh! Kau pun sama? Apa ni weyy? Biar betul?” Soal Haziq dalam nada terkejut. Keningnya terangkat sedikit. Naim pun sama juga seperti Izzat. Sebelum ini, belum pernah lagi dia, Asyraf dan Khairi mendengar yang Izzat dan Naim memuji atau bercakap benda baik tentang Fiqa, Nana, Eqin, Damia, Liyana dan Hanim. Kebanyakannya mereka lebih suka mengadu bahawa mereka tidak suka, meluat serta rimas akan perangai gadis-gadis itu yang gila-gila, suka ketawa dan terlebih peramah. Mulut pulak tak berhenti nak menyakat orang. Sekarang, apa sudah jadi?

Haziq masih teringat. Di saat Asyraf memberitahu dia telah memberikan kad tanda permohonan maaf Asyraf kepada Damia, Izzat awal-awal lagi sudah tidak menyetujui langsung perbuatan itu. Katanya, bukan teruk sangat pun! Apabila Asyraf mendapat semula kad daripada Damia, Izzat memegang kad itu dan perkataan ‘meluat’ meluncur keluar dari mulutnya. Naim pula macam terikut-ikut perasaan yang sama seperti Izzat. Tidak lama kemudian, mereka menjadi semakin rapat dengan geng Fiqa. Pada permulaanya, masing-masing agak kekok sedikit. Mujurlah geng Fiqa peramah orangnya dan pandai memeriahkan suasana. Ingatkan sudah berhenti merungut pasal geng Fiqa, rupa-rupanya tidak. Tidak suka, tetapi masih juga dilayan kerenah gadis-gadis itu dengan baik dan mesra. Bila ditegur akan perkara itu, laju sahaja perkataan ‘terpaksa’ keluar dari mulut Izzat dan Naim. Menghairankan. Mulut selalu sahaja berkata meluat, tetapi bila berhadapan dengan gadis-gadis itu, dilayannya seperti suka pula. Sehinggalah hari ini, Izzat membuat pengakuan yang Haziq sendiri tidak menyangka. Naim juga begitu. Kalau Asyraf dan Khairi mendengar, sudah tentu mereka terkejut juga.

“Sebenarnya, dah lama aku suka berkawan dengan diorang. First time kenal diorang, memang aku rasa janggal sikit. Sifat diorang yang gila-gila tu buat aku tak biasa. Kau pun tahu kan, aku dengan Naim awal-awal lagi dah cakap ‘meluat’ la, ‘rimas’ la, ‘tidak suka’ la dekat geng tu. Nak dekat sebulan kita kenal diorang, aku sedar yang diorang tak seperti aku sangkakan. Berkawan dengan diorang memang seronok sangat. Macam aku cakap tadi. Diorang natural. Susah kot nak jumpa juniors macam diorang tu. Juniors yang lain pun kalah tau! Bukan setakat juniors, budak form 5 yang lain entah boleh jadi macam diorang ke tidak. Aku lagi suka dekat Nana dengan Hanim. Diorang berdua ni style cakap lepas and takda nak cover sikit pun. Gelak ikut suka diorang ja. Fiqa jenis suka senyum dan selamber bila cakap. Lebih kurang macam Nana dengan Hanim jugak lah, tapi Fiqa better sikit daripada diorang,” terang Izzat satu persatu siap sekali disertai ciri-ciri perangai Nana, Hanim dan Fiqa. Akhirnya, terlepas juga perkara yang selama ini terpendam di dalam hati sahaja. Kalau sekarang dia tidak mengaku, bila lagi? Dia hanya ada beberapa bulan sahaja untuk terus belajar di sekolah ini. Selepas itu, dia mungkin tidak akan berjumpa lagi dengan Fiqa, Nana, Eqin, Damia, Liyana dan Hanim. 

“Dah habis dah cakap? Haaa, biar aku pulak yer. Aku pun lebih kurang ja dengan Izzat. Cuma aku ni ja terikut-ikut sama perasaan Izzat. Kalau tak, memang aku takkan kata yang aku meluat, rimas and tak suka kat diorang. Aku tahu, kau, Asyraf dan Khairi mesti buntu gila kan, cari jalan supaya aku dengan Izzat suka berkawan dengan diorang. Kesian korang. Padahal, kami dah lama suka berkawan dengan diorang cuma tidak tunjuk ja. Tadi Izzat describe Nana, Hanim dengan Fiqa je kan? Meh aku pulak nak describe yang selebihnya. Eqin, Damia dan Liyana macam yang lain-lain juga. Suka gelak dan peramah serta kuat perasan. Eqin dan Liyana kuat menyakat orang. Kalau bercakap, Eqin jenis cover sikit. Kadang-kadang mulut ringan berbunyi, kadang-kadang tidak. Liyana lebih kurang macam Fiqa juga. Cuma dia lebih terjurus ke arah menyakat orang. Kadang-kadang suka cakap merepek. Damia pun samalah macam diorang. Budak yang selalu kena sakat dengan kawan-kawan. Kesian kesian. Aku suka tengok muka dia bila kena usik dengan kawan-kawan dia. Comel siot. Seorang yang cakap banyak dan kuat berangan. And sometimes, Damia akan blur. Am I right?” Naim kelihatan puas membentangkan ‘hujahnya’ tadi. Terasa lega apabila sudah berkata perkara sebenar kepada Haziq. Panjang gila. Memang gila. Giliran Izzat pula mengangguk tanda setuju dengan penerangan Naim itu. Haziq agak ternganga sedikit.

“Korang memang gila! Dalam diam-diam, korang dah boleh describe perangai sorang sorang. Pergghh, Asyraf dengan Khairi dengar mesti diorang pun suka. A big congrats for both of you! Kalau dah lelaki, lelaki jugak kan? Ego tinggi!” Haziq menepuk kedua-dua tangannya kemudian menepuk-nepuk bahu Izzat. Izzat dan Naim hanya tersenyum. Mungkin sudah penat bercakap. Penerangan Izzat dan Naim tadi membuatkan Haziq begitu terpaku dan teruja. Kan best kalau Asyraf dengan Khairi ada sekali dekat sini. Hmm, melepaslah mereka. Lepas ini, Haziq terpaksa cerita satu persatu kepada Asyraf dan Khairi apa yang berlaku hari ini semasa ketiadaan mereka. Mesti mereka akan terkejut!

“Habis tu, yang lain tak comel ke??? Ego!” satu suara tiba-tiba menyergah mereka. Tersentak mereka dibuatnya. 







And that's it . Hope tak bosan lagi la bila membaca bahagian ke-3 ni . Janganlah bosan woii , ada banyak lagi tau tak . Just nak bagitau korang sekarang ni aku tengah tengok cerita 17 Again . Alaa , yang Zac Efron berlakon tu . Okay dah , malas nak taip banyak-banyak . Nak melayan cerita pulok . Hope enjoy by read the story . You may leave your comment . Ohh ya , bagi yang belum baca part yang sebelumnya , tekan SINI .








Fully Designed By ME | Ask First If You Wanna COPY | Alright Deserved By SYAZA